Bővíti kapacitásait a Nemak
Bővíti gyárát a Nemak Győr Kft., miután több nagy autóipari cég jelentősen növelte megrendeléseit. Az alumínium hengerfejeket gyártó győri társaság 6 millió eurós – több mint 1,6 milliárd forintos – ·beruházással növeli gyártócsarnokát, ehhez 550 millió forint állami támogatást kapott. A beruházás megvalósulásával 175 új munkahelyet teremt Győrben a mexikói központú cégcsoport.
Történetének legsikeresebb évét zárta 2010-ben a Nemak Győr Kft. A társaság szinte valamennyi vevője – de elsősorban a Renault, az Audi és a General Motors – növelte megrendeléseit, mégpedig hirtelen és hatalmas mértékben. Mind az európai, mind az amerikai gépjárműgyártást pozitív változások jellemezték tavaly, de a növekedést leginkább az ázsiai (kínai és koreai) piacok biztosították. Mivel a Nemak közvetlenül és közvetve is jelen van termékeivel a Távol-Keleten, az emelkedő vevői igények azonnal hatást gyakoroltak a cégre – nyilatkozta a Világgazdaságnak Mersich Gábor, a Nemak Győr gazdasági igazgatója.
A hengerfejeket gyártó alumíniumöntöde 2009-ben még csökkentett létszámmal és munkaidővel termelt. Azt követően viszont a cégvezetésnek azonnali intézkedéseket kellett tennie, hogy a gyártásban lépést tudjanak tartani vevőik igényeivel. Először viszszaálltak a 40 órás munkahétre, majd folyamatos műszakot vezettek be. Ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy a megnőtt igények kiszolgálásához bővíteni kell a gyártókapacitást.
Mint Mersich Gábor elmondta, a fejlesztés első fázisában nemcsak egy új üzemcsarnok felépítése és számos gyártóberendezés Győrbe telepítése kapott zöld utat mintegy 6 millió euró értékben, hanem a meglévő több mint 600 mellé további 175 új munkahely is létesülhet. Az építés már tavaly októberben megkezdődött, a napokban a gépek telepítése is megtörténik, áprilisban pedig a tervek szerint indul a próbaöntés. A tervek szerint 2011 végére üzembe tudják állítani a megnövelt gyártókapacitásukat. Ezzel a jelenlegi 1,8 millió darabos évi hengerfejmennyiséget 2,2 millióra növelik.
A Nemak Győr Kft. legnagyobb megrendelője továbbra is a General Motors, megrendelései teszik ki az alumíniumöntöde forgalmának 52 százalékát. E hengerfejek egy részét Szentgotthárdra szállítják, egy másik hányadot pedig Koreába, Ausztráliába és Németországba. Ezt követi 26 százalékkal a Renault; ez a cég növelte leginkább 2009-hez képest a megrendeléseit tavaly. Korábban a Nemak Győr csak egy spanyolországi Renault-motorgyárba szállított dízelhengerfejet, jelenleg azonban már egy további, franciaországi motorgyárat is ellát a társaság. A megrendelések 12 százalékát kitevő Audi Hungariának viszonylag kis darabszámot, de sok típust szállít a Nemak, a legkisebb a V6-os, de készülnek V8-as és V10-es hengerfejek is. A legkisebb megrendelő pedig a BMW.
Az új üzemcsarnokban újfajta technológiával készülő hengerfejeket gyártanak majd a Renault-nak és az Audinak. Később ebben a gyártórészben kapnak helyet az Opel szentgotthárdi beruházásával megjelenő további gyártási kapacitást biztosító gépek is.
A 2009-ben 71 millió euró árbevételt elért Nemak Győr Kft. tavalyi forgalma 120 millió euró volt, az idén pedig már 150 millió eurós árbevétellel számol a cégvezetés.
A Nemaknak a beruházás megtervezésével, kidolgozásával párhuzamosan meg kellett találni azokat a forrásokat, amelyek a kivitelezést lehetővé teszik. A társaság saját tőkéje mellett jelentős, 550 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az Új Magyarország fejlesztési terv pályázatán.
Hiány lehet szakemberből
Jelentős gondot okozhat a Nyugat-Dunántúl régióban működő kis- és középvállalkozások számára a jól képzett vasipari munkaerő megtartása és annak pótlása az Audi győri, valamint az Opel szentgotthárdi újabb beruházásának megvalósulásával.A térségben már most is hiány van megfelelően képzett szakemberekből, így az említett autóipari cégek szinte csak a kisebb vállalkozásoktól tudnak elcsábítani dolgozókat – hangzott el egy győri konferencián.
Mintegy 1800 újabb dolgozóra lesz szüksége Győrben az Audinak az újabb beruházásának megvalósulását követően, Szentgotthárdon pedig 1000 fős munkaerőigényt jelentett be az Opel. A nyugat-dunántúli fejlesztések mellett ott van még a Mercedes kecskeméti beruházása, amely cég szintén jelentős munkaerőt igényel.
E nagy autóipari cégek körül várhatóan nagyobb számban megjelenő szatellit vállalkozások csak Nyugat-Dunántúlon egyenként 40–150 munkavállalónak kínálhatnak munkát. Az előzetes számítások szerint a térségben közvetlenül 3500-4000 szakemberre lesz szükségük a multiknak. Ezt a létszámot nem tudja kiállítani a régió munkaerőpiaca. Elkerülhetetlen, hogy az első ütemben a nagy cégek a kicsiktől és a közepesektől vigyék el a dolgozókat, mivel a kisebb foglalkoztatók nem tudnak versenyképesek lenni a nagy gyártókkal.
Ráadásul a kis- és középvállalkozások egyelőre nem tapasztalnak együttműködési szándékot a nagyok részéről e gondok megoldására – nyilatkozta Miklósy Lajos, a Professio Szakember Utánpótlást Segítő Konzorciumban részt vevő győri Ipartechnika Menedzser Kft. ügyvezető igazgatója.
A térségben már most is hiány van megfelelően képzett szakemberekből, így az említett autóipari cégek szinte csak a kisebb vállalkozásoktól tudnak elcsábítani dolgozókat – hangzott el egy győri konferencián.
Mintegy 1800 újabb dolgozóra lesz szüksége Győrben az Audinak az újabb beruházásának megvalósulását követően, Szentgotthárdon pedig 1000 fős munkaerőigényt jelentett be az Opel. A nyugat-dunántúli fejlesztések mellett ott van még a Mercedes kecskeméti beruházása, amely cég szintén jelentős munkaerőt igényel.
E nagy autóipari cégek körül várhatóan nagyobb számban megjelenő szatellit vállalkozások csak Nyugat-Dunántúlon egyenként 40–150 munkavállalónak kínálhatnak munkát. Az előzetes számítások szerint a térségben közvetlenül 3500-4000 szakemberre lesz szükségük a multiknak. Ezt a létszámot nem tudja kiállítani a régió munkaerőpiaca. Elkerülhetetlen, hogy az első ütemben a nagy cégek a kicsiktől és a közepesektől vigyék el a dolgozókat, mivel a kisebb foglalkoztatók nem tudnak versenyképesek lenni a nagy gyártókkal.
Ráadásul a kis- és középvállalkozások egyelőre nem tapasztalnak együttműködési szándékot a nagyok részéről e gondok megoldására – nyilatkozta Miklósy Lajos, a Professio Szakember Utánpótlást Segítő Konzorciumban részt vevő győri Ipartechnika Menedzser Kft. ügyvezető igazgatója. -->


