Cégvilág

Így bukik el az uniós "zöld üzemanyag"?

Egy friss felmérés szerint a német sofőrök mintegy 85 százaléka teljes mértékben elutasítja az 10-es jelzésű, etanollal kevert üzemanyagot, amelyből így egyre nagyobb készletek halmozódnak fel a kutakon.

Az ADAC autóklub által készített felmérés 85 százalékos elutasítási rátát mutat az E10 tekintetében. A megkérdezett autósok 40 százaléka nem hisz abban, hogy a 10 százalék etanolt tartalmazó E10 használata környezetvédelmi szempontból előnyös lenne. 36 százalék pedig úgy gondolja, hogy az EU által bevezetett üzemanyag kárt tehet a kocsijában, holott az állítólag a német autók 90 százaléka számára megfelelő - írja a The Local.

Február óta a német benzinkutak a 10 százalékban bioetanollal kevert üzemanyagot árusíthatják, ugyanakkor azok a kutak, amelyek E10-et is adnak, nem árulhatnak az országban hagyományosnak számító Superbenzint.

Az autósok többsége korábban ezt a típust tankolta az autójába, amióta azonban bevezették az E10-es üzemanyag forgalmazását, az autósok bojkottálták az E10-et. A bioetanoltól a legtöbben azért tartanak, mert szerintük kárt tesz az autóban. A többség ezért a drágább Super Plus típust tankolja már hetek óta. A hagyományos benzintartalék ezért radikálisan lecsökkent, míg az etanollal kevert típusból felhalmozódtak a készletek.

Az Európai Bizottság üzemanyagokra vonatkozóan tavaly alkotott új rendeletet, amely szerint az olajtársaságnak új benzin- és gázolajtípust kell forgalmaznia. 2010-től kötelezően E10 jelzésű üzemanyagot kell forgalmazni, ami 90 százalékban benzin, 10 százalékban pedig etanol.

Az EU rendelete alapján 2013-ig mindenhol kötelező a jelenlegi, E5-ös üzemanyagot is forgalmazni. Emellett a benzinkutaknál jól láthatóan és érthetően fel kell majd tüntetni az új termék fontosabb tulajdonságait, hogy az autótulajdonosok a nekik megfelelő üzemanyagot választhassák. A kormányzat és az olajtársaságok a közelmúltban válságtanácskozást tartott az ügyben, az olajtársaságok igyekeznek információs kampányokkal és akciókkal népszerűsíteni az E10-et. Az Esso ugyanakkor elismerte: bár elkötelezettek az új üzemanyag bevezetése iránt, eddigi tájékoztató programjuk nem bizonyult hatásosnak.

Németország üzemanyag felmérés benzin etanol E10
Kapcsolódó cikkek