Cégvilág

Íme, Európa legzöldebb autómárkái

Portugália vívta ki magának a 2010-es újautó eladások alapján Európa "leg-üzemanyagtudatosabb" országa címet, ahol az értékesített újautók összes széndioxid kibocsátása a kontinensen a legalacsonyabb.

A portugáloknak sikerült elsőként 130 g/km alá szorítani a 2010-ben eladott új autók károsanyag kibocsátási átlagát, derül ki a JATO legfrissebb, 21 európai országot felölelő tanulmányából. A szemléből az is kiderül, hogy a kontinensen Németország, Svédország és Svájc a legféktelenebb szennyezők, ugyanis az egy autóra jutó átlagos károsanyag kibocsátás ezekben az országokban mindenütt meghaladja a 150 g/km-t.

Elsősorban alacsony kibocsátású járműveket népszerűsítő roncs-beszámítási akciók megszűntével sikerült a széndioxid értékeken csökkenteni kontinens-szerte. Ez egyrészt a piacok általános erősödésének köszönhető, másrészt pedig a flotta járművek arányának növekedésének tudható be. Egy év alatt Európában átlagosan 5 g/km-rel csökkent a károsanyag kibocsátás, ami magasabb, mint a 2003 és 2006 között, három év alatt elért redukció.  Az autógyártók nagyot léptek előre a károsanyag kibocsátás csökkentése terén, hiszen a 2010-ben eladott újautók 60 százalékának CO2 kibocsátása nem haladja meg a 140 g/km-t, míg ez az arány 2003-ban mindössze 23 százalék volt.

Svédország érte el a legnagyobb mértékű csökkenést, ám károsanyag kibocsátása még így is a második legmagasabb Európában. Gareth Hession, a JATO kutatásért felelős alelnöke elmondta: a válság kisebb és olcsóbb autók vásárlására ösztönözte az ügyfeleket, mely járműveknek tipikusan a károsanyag kibocsátásuk is alacsonyabb volt. A cég arra kíváncsi, hogy a gazdasági helyzet javulásával és a nagyobb autók térhódításával tartható lesz-e a korábbi csökkenő trend.

Ugyanakkor, míg a legtöbb piacon jelentős csökkenés tapasztalható a károsanyag-kibocsátásban, addig Kelet-Európába lassabban tör be a környezettudatosság. Szlovénia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Csehország mindannyian kevesebb mint 10 g/km-rel csökkentették károsanyag kibocsátásukat az elmúlt öt évben.

Európa mind a húsz vezető márkája javított emissziós értékein 2010-ben 2009-hez képest. 2010-ben is a Fiat bizonyult a "legzöldebb" márkának - 123,1 g/km-es átlagkibocsátási értékkel. A Toyota lett a második 128,2 g/km-es eredménnyel, 1,9 g/km-rel csökkentve 2009-es kibocsátási értékét. A legnagyobb mértékű károsanyag-kibocsátás csökkenést a Volvo érte el 2010-ben a top 20-ból, melyet elsősorban a "DRIVe" verziók piaci bevezetésének köszönhet a márka.

Az EU célszámai

Az EU direktívában meghatározott károsanyag kibocsátási célszám, melyet 2015-re kell teljesíteni – 130 g/km. A kibocsátási célszámot a szabályzat egyenként határozza meg minden egyes gyártócsoportnak a gyártott járműveik saját tömegének átlaga alapján.

2010-ben a gyártók többségének nagyobb mértékben sikerült közelíteni a 2015-ös célszámhoz, mint 2009-ben. A FIAT csoport számolhat be a legalacsonyabb átlagkibocsátásról, melyet 2010-ben sikerült 125,9 g/km-re redukálniuk, még jelenleg, a 2010-es eredmények alapján a Toyota áll legközelebb a 2015-ös célszám eléréséhez.

2010-ben a gyártók többségének nagyobb mértékben sikerült közelíteni a 2015-ös célszámhoz, mint 2009-ben. A FIAT csoport számolhat be a legalacsonyabb átlagkibocsátásról, melyet 2010-ben sikerült 125,9 g/km-re redukálniuk, még jelenleg, a 2010-es eredmények alapján a Toyota áll legközelebb a 2015-ös célszám eléréséhez. Európa top 20 márkájának eladással súlyozott CO2 kibocsátási átlagértékei -->

széndioxid kibocsátás JATO flotta károsanyag márka
Kapcsolódó cikkek