BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árharc az autójavítók között

A tervek szerint ebben az évben 11 új egység csatlakozásával 106 tagúra bővül a Bosch magyarországi autószerviz-hálózata. Ez ahhoz képest nagy előrelépésnek minősül, hogy tavaly csupán egy szerviz csatlakozott a franchise-rendszerű lánchoz.

„Nem folytatunk nagy kampányt azért, hogy bővítsük franchise-partnereink számát, ám ha a jelentkezők megfelelnek a feltételeknek, természetesen örömmel fogadjuk az új belépőket, mert 2015 végére 126-ra kívánjuk bővíteni a márkafüggetlen Bosch szervizek számát” – mondta lapunknak Ficzere Ferenc, a Robert Bosch Kft. regionális kommunikációs igazgatója.

A hálózatbővítés viszonylagos lassúságát az indokolja, hogy a franchise-szerződés egyik feltétele, hogy a szakszerviz vásárolja meg az előírt komoly diagnosztikai műszereket, a szerelők pedig végezzék el azokat a tanfolyamokat, amelyeket a Bosch két évre oszt el számukra.

Ficzere Ferenc szerint szervizeik komoly erőssége, hogy a Bosch diagnosztikai műszerek az összes Európában futó modell vizsgálatára alkalmasak, míg a márkaszervizek csak az adott márka autóinak analizálására képesek.

Ami a javításhoz szükséges alkatrészeket illeti, a világ egyik legnagyobb autóalkatrész-gyártójaként ismert Bosch csoport pontosan ugyanazokat az alkatrészeket szállítja az autógyáraknak, azok márkaszervizeinek, valamint a saját hálózatának, csupán a doboz felirata más.

A Bosch magyar szervizhálózatának 4500–7000 forintos rezsióradíja mélyen a márkaszervizdíjak átlaga alatt van. Emellett a német anyavállalat meghatározza az egy-egy hiba javítására fordítható időt is, tehát nem fordulhat elő, hogy egyórás munkáért hármat számolnak fel. Emellett a márkafüggetlen szervizeknél való javíttatás miatt néhány éve már a gyári garancia sem vész el, úgyhogy még a komoly gondokkal szembesülő márkaszervizek szerencséje, hogy viszonylag lassan bővül a Bosch-hálózat.

Ami a rezsióradíjakat illeti, azok a Vezess.hu 2008. decemberi cikke szerint egy-egy budapesti szervizben a következőképpen alakultak bizonyos modellek esetében: Ford Focus 1,6 TDCi 9360 forint, Peugeot 308 1,6 HDI 7680, VW Golf V 1,9 TDI 11 268 forint. Szerdai online cikkünk (www.vg.hu/afatrukk) egyik kommentelője pedig 10 600 forintos Citroën-rezsióradíjra panaszkodik.

Elszabadult hát a verseny az autószervizek között, különösen amiatt, hogy a válság elmúlt két éve alatt a szervizekből elbocsátott szerelők minden szakmába vágó munkát elvállalnak. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szerint ma tízezer legális értékesítőre és szerelőre ennek négyszerese, mintegy negyvenezer feketemunkahely jut. Ezért a Gémosz a feketegazdaság visszaszorításáért megállapodásra törekszik a Nemzetgazdasági Minisztériummal. A tervezet egyik pontjaként a szövetség vállalná, hogy a feketegazdaság kifehérítéséért a következő négy évben mintegy ötezer legális munkahelyet teremt.

De más okból is kevés az ügyfél a szervizekben. Lapunk érdeklődésére több – magát és forgalmazott márkáit megnevezni nem kívánó – kereskedő egybehangzóan állította, hogy szervizében csökken a javítási és karbantartási munkák száma. A hitelekből felépített szervizek a forgalom vészes esése miatt alig keresnek, mert nagyon hiányoznak azok az autók a szervizekből, amelyeket nem vettek meg az elmúlt három évben. A világválság előtt, 2007-ben még 177 ezer személyautó talált gazdára Magyarországon, tavaly viszont már csak 43 464, tehát negyedére csökkent a garanciális szervizre behozandó kocsik száma.

A francia márkafüggetlen szervizcég, az 1200–1660 négyzetméteres műhelyeket üzemeltető Norauto öt éve jött Magyarországra, de utolsó, negyedik állomását 2008-ban nyitotta Székesfehérváron, mert stagnáló forgalom mellett az elmúlt három év mindegyikében veszteséges volt.

A Bosch szervizek viszont a forgalom folyamatos növekedését tapasztalják, és az idén várhatólag meghaladják a válság előtti szintet – emelte ki Ficzere Ferenc. A Bosch és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2010-es felmérése szerint 2008 eleje óta számottevően nőtt azok aránya, akik a kisebb autószerelő műhelyeket részesítik előnyben, és lényegesen csökken a márkaszervizt választóké.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.