Gázszállítás. A tervezettnél egy évvel később, 2017-ben indulhatnak meg a Nabucco vezetéken a kaszpi és a közép-ázsiai térségből várt gázszállítások a reménybeli eladók belejentései alapján. A fő ellátónak gondolt Azerbajdzsán például néhány hete közölte, hogy valóban ígértek földgázt Európának, de azt nem mondták, hogy a Nabuccón keresztül fogják küldeni.
Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatója szerint ennek ellenére a projekt jól halad. A majdani eladókkal a részvénytársaság tulajdonosai és harmadik felek tárgyalnak, az eddigi eredmények „nagyon ígéretesek”. A cső kapacitásaira azonban majd csak akkor lehet tendert kiírni, ha az első termelők elkötelezik magukat a Nabuccón keresztüli szállításra. Reinhard Mitschek megerősítette, a projekt nyitott más, betápláló vállalkozásokkal való együttműködésre, de a Nabucco lenne a gerincvezeték. Erre rímel a Nabucco egyik részvényese, az osztrák OMV egyik igazgatójának a bejelentése. Az iráni Mehr hírügynökség szerint ugyanis Thomas McCulloch azt mondta, hogy Európa számára jelenleg Irán a legbiztonságosabb gázforrás. „A perzsa államnak vannak a világon a második legnagyobb gázkészletei, nem korrekt tehát, ha e készleteket elzárjuk a Nabuccótól.” McCulloch már korábban is jelezte: az OMV ragyogó jövőt lát az iszlám köztársasággal való együttműködés terén. Tavaly novemberben egyébként Mahmúd Ahmadinezsád iráni elnök maga is kijelentette Azerbajdzsánban, hogy megfelelő feltételek esetén országa kész gázt küldeni Európába.
A Nabucco tervezett éves kapacitása 31 milliárd köbméter, eredetileg 7,9 milliárd eurósra becsült költségeinek a felülvizsgálata tart. A projektnek tagja a magyar Mol is.
Annál jobban haladnak egy másik nagy európai gázprojekt, az orosz gáz európai exportjára lefektetendő Északi Áramlat előkészületei. A Balti-tenger alatti csőpáros egyikét nemrég lefektették, azon októberben indulhat a szállítás, a másik cső jövő áprilisban lesz kész. Az Északi Áramlat végső éves kapacitása 55 milliárd köbméter lesz, a beruházás egésze 7,4 milliárd euróba kerül. A projekt 51 százaléka az orosz Gazpromé, a többi néhány európai energiacégé. n VG
A cső 2001-ben arra épült, hogy évi 9 millió tonna kaszpi olajat szállítson Európába. 2004 óta kétirányú, azóta orosz olajat is szállít a fekete-tengeri térségbe, 2010-től pedig az odesszai finomítóba. Február óta azeri olajat küldenek rajta Fehéroroszországba.
A cső 2001-ben arra épült, hogy évi 9 millió tonna kaszpi olajat szállítson Európába. 2004 óta kétirányú, azóta orosz olajat is szállít a fekete-tengeri térségbe, 2010-től pedig az odesszai finomítóba. Február óta azeri olajat küldenek rajta Fehéroroszországba.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.