Cégvilág

Rendet tesz a magyar vonalakon az osztrák vasút feje

Keresi a MÁV-val a kapcsolatokat a Rail Cargo Hungaria osztrák állami tulajdonosa

A MÁV Zrt. vezetésével és a magyar kormány illetékeseivel tárgyalt tegnap az osztrák ÖBB együttműködési lehetőségeket kereső vezérkara. Karbantartási megbízást hoznának, mozdonyt bérelnének, vagont gyártanának, és szívesen átadnának néhány dolgozót a MÁV-nak.
Az ÖBB osztrák állami vasúttársaság erőteljes program megvalósításával kíván kilábalni mély veszteségéből. Áruszállító leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) csoport 2010-ben 352,2 millió eurós veszteséget szenvedett el. Ebből a magyarországi leányvállalatra, a Rail Cargo Hungariára (RCH) 69,4 millió euró jutott. Az RCH tavaly 222,3 millióról 259,6 millió euróra növelte árbevételét, nagyobb szállított mennyiségben és vonatkilométerben mért teljesítés mellett.

Az ÖBB csoport az idén még mínuszt vár. Jövőre, de legkésőbb 2013–14-re azonban ismét nyereségessé kíván válni. Ha nem sikerül, újra kell gondolnia stratégiáját. Az eredmény nagyban múlik 2008-ban megszerzett magyarországi leányvállalatán, de annak a mutatói „nagyon rosszak”, annak ellenére, hogy már érződnek a költségcsökkentő és hatékonyságjavító intézkedések hatásai. Az ÖBB vezérkara Christian Kern vezérigazgató vezetésével ezért tegnap a MÁV menedzsmentjével (így Szarvas Ferenc vezérigazgatóval), illetve a kormány illetékeseivel egyeztetett arról, hogyan erősíthetők az RCH pozíciói.

„Az erősítés egyik eszköze a további költségcsökkentés és a MÁV-val való hosszú távú együttműködés” – válaszolt Christian Kern a Világgazdaságnak a tegnapi háttérbeszélgetésen. Az együttműködés például a vontatásra, a mozdony- és a pályahasználatra, valamint a karbantartásra terjedne ki. Az ÖBB a MÁV járműjavítóját, azaz a MÁV-Gépészetet bízná meg olyan karbantartási feladatokkal, amelyeket ma Európa más országaiban végeznek. Szerencsés lenne továbbá, ha sikerülne a MÁV-Trakcióval mozdonybérlésről is megállapodni, mert akkor az RCH ez évre tervezett, mintegy 30 millió eurós fejlesztését nem mozdonyvásárlásra kellene költeni, hanem új tehervagonok építésére. A vagonok az RCH-hoz tartozó, miskolci Tiszavas járműjavítónál készülnének, illetve a MÁV-nál. Az idén az Rail Cargo Hungaria informatikai fejlesztésre is készül.

A megrendeléseket hozó társaság segítséget is remél a MÁV-tól. Az RCH költségcsökkentési terve részeként ugyanis folyik az egyeztetés a munkavállalói érdekképviseletekkel egy körülbelül 145 fős létszámcsökkentésről. E létszám egy részét a „szociálisan elfogadható módon történő megoldás” egyik elemeként a MÁV (annak is főként a személyszállító üzletága) venné át, a többieknek pedig pályaváltó programot dolgozott ki az RCH.

A szorosabbá teendő ÖBB– MÁV partnerség háttereként az osztrák cég vezérigazgatója elmondta, hogy vasúti áruszállítási szempontból Ausztria és Magyarország külön-külön túl kis piac ahhoz, hogy azon egy nagy vállalat nyereségesen működjön. Az ÖBB ezért Magyarországot második belpiacának tekinti, ennek jegyében pedig kiemelt figyelemmel követi az itteni folyamatokat, s ehhez igyekszik igazítani az ÖBB itteni helyzetét.
Mindez nem könnyű. A válság miatt Európa-szerte rossz az áruszállító állami vasúttársaságok helyzete. Magyarországon a három éve veszteséges RCH vasúti áruszállítási piaci részesedése 80 százalék körüli. Ezt az arányt meg kívánja őrizni, sőt növelné is, a hangsúly azonban nem ezen, hanem a nyereségessé váláson van.

„Elgondolkodtató, hogy míg más országokban az év első hónapjaiban 3-4 százalékkal bővült logisztikai tevékenységünk, Magyarországon semennyivel sem. Ez megnehezíti a dolgunkat. Meg kell keresni a szinergiákat, s hogy tevékenységünket hol tudjuk partnerségeken keresztül erősíteni. Nem vonulunk vissza a magyar piacról, tovább építkezünk” – jelentette ki a vezérigazgató, példaként említve, hogy jövőre kisebb beruházást terveznek a BILK terminálon. Az itteni piaci környezetet azonban térségi összehasonlításban nem tartja rossznak a vezérigazgató. Mint lapunknak elmondta, a múlt évig például a Voest Alpinnak Szlovákián keresztül szállították az ukrán ércet, ez évtől viszont Magyarországon keresztül.

vasút ÖBB MÁV-Gépészet közlekedés Tiszavas együttműködés RCH MÁV
Kapcsolódó cikkek