Május 25-től új szabályok érvényesek az európai telefon- és internetpiacon. A változásokat az egyik internetes szakmai portál képletesen úgy jellemezte, hogy az uniós szabályozás „tüzes trónra” ültette a szolgáltatókat, a távkapcsolót pedig az előfizetők kezébe adta.
Az új uniós jogszabályok végrehajtását május 25-ig írták elő a tagállamoknak. Nálunk ennek életbelépése csúszik, mivel az új elvárásokhoz módosítani kell a hírközlési törvényt. Az ágazatért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium viszont még csak kedden bocsátotta közigazgatási egyeztetésre, illetve juttatta el a távközlési szolgáltatókhoz a módosítás tervezetét.
A távközlés egységes piacának a megerősítése az európai digitális menetrend kiemelt célkitűzései közé tartozik. Az ezzel kapcsolatos változások többek között érintik a számhordozást, hogy az ügyfelek ezentúl a telefonszámaik megtartásával egy nap alatt válthassanak szolgáltatót, egyértelműbb tájékoztatást kapjanak a szolgáltatásokról. Az előfizetői szerződésekben tájékoztatást kell adni a szolgáltatás minimálisan elvárható minőségi szintjeiről. Az internet-előfizetőket tájékoztatni kell egyebek mellett a legnagyobb elérhető sávszélességről, a kapcsolat aktuális sebességéről, valamint az internetes hozzáférés blokkolásáról. A szerződéseknek tartalmazniuk kell az esetleges kártérítés vagy visszatérítés módjait is, ha a minőségi elvárás minimális szintjei nem teljesülnének. A hűségszerződéseket a szolgáltatók legfeljebb 24 hónapra köthetik, de kötelesek éves szerződést is kínálni. Ez megkönnyítheti a szolgáltatóváltást.
A szolgáltatóknak a jövőben hatékonyabb védelmet kell nyújtani az ügyfeleknek a személyes adatokkal való visszaélés és a kéretlen levelek (spam) ellen, illetve értesíteniük szükséges őket az esetleges visszaélések esetén.