Cégvilág

Kispénzűek fogják fizetni az adót a bioüzemanyagra

Az országban több tízezren tankolnak 85 százalékos bioetanol-tartalmú – jórészt jövedékiadó-mentes – üzemanyagot. A leginkább árérzékeny többség a hagyományos benzinre optimalizált motorjába tölti a literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb E85-öst. Ők fizetik majd be az államnak a bioetanolra kivetendő adó meghatározó részét.

Több tízezren tankolnak ma Magyarországon, legalább fele arányban bioetanolt. Többségük olyan kispénzű autós, aki az e célra át nem alakított járműbe tölti az olcsó E85-öst. Őket sújtaná legjobban a bioetanol jövedékiadó-mentességének megszűnése.

A bioetanol nagyobb arányú felhasználásával csökkenthető az olajimportfüggésünk, művelés alá kerülnek az élelmiszer-, illetve takarmánycélra nem hasznosítható mezőgazdasági területek, és értékesíthetők az agrárfeleslegek is. Rendre hallhatók az előbbi előnyöket kétségbe vonó ellenérvek is. Főképp a bioetanol fő alapanyagának, a kukorica árának felhajtását róják fel. E vélelmezés ellen szól, hogy az öt éve bejelentett 32 bioetanol-üzemből egy sem épült fel, így nincsenek az országban árfelhajtásra képes kapacitással rendelkező gyártók – hangsúlyozta lapunknak Héjj Demeter, a szövetség elnöke. A hazai kukoricafelhasználás évi 3-4 millió tonna, az éves termésátlag viszont 5 millió, az idén pedig 9 millió tonnás rekord várható.

A bioetanol literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb a hagyományos benzinnél, igaz, fajlagosan kicsit több kell belőle. Az E85-ös bioetanol-tartalmán egyelőre nincs jövedéki csak annak benzinösszetevőjén.
Erre az árelőnyre az vet árnyékot, hogy a bioetanol a hagyományos benzinnél jobban igénybe veszi a jármű gumi- és műanyag tömítéseit. Több autógyártó ezért már Magyarországon is kínál E85-ös tankolásához igazított modelleket: az Opel, a Peugeot, a Saab, a Ford vagy a Volvo.

A legnépesebb az a több tízezer fős autótulajdonos csoport, amely úgy használ fele-fele arányban E85-öst és hagyományos benzint, vagy kizárólag E85-öst, hogy előtte nem alakíttatta át az autóját e célra. Ők a leginkább árérzékeny, azaz a legkisebb pénzű autósok. Főleg őket sújtaná a bioetanolra július 1-jétől kivetendő, literenként 12 forintos jövedéki adó. A lépésnek Matolcsy György gazdasági miniszter szerint az „indokolatlan árelőny” felszámolása a célja.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

üzemanyag bioetanol E85 energia kukorica benzinkút jövedéki adó
Kapcsolódó cikkek