BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kispénzűek fogják fizetni az adót a bioüzemanyagra

Az országban több tízezren tankolnak 85 százalékos bioetanol-tartalmú – jórészt jövedékiadó-mentes – üzemanyagot. A leginkább árérzékeny többség a hagyományos benzinre optimalizált motorjába tölti a literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb E85-öst. Ők fizetik majd be az államnak a bioetanolra kivetendő adó meghatározó részét.

Több tízezren tankolnak ma Magyarországon, legalább fele arányban bioetanolt. Többségük olyan kispénzű autós, aki az e célra át nem alakított járműbe tölti az olcsó E85-öst. Őket sújtaná legjobban a bioetanol jövedékiadó-mentességének megszűnése.

A bioetanol nagyobb arányú felhasználásával csökkenthető az olajimportfüggésünk, művelés alá kerülnek az élelmiszer-, illetve takarmánycélra nem hasznosítható mezőgazdasági területek, és értékesíthetők az agrárfeleslegek is. Rendre hallhatók az előbbi előnyöket kétségbe vonó ellenérvek is. Főképp a bioetanol fő alapanyagának, a kukorica árának felhajtását róják fel. E vélelmezés ellen szól, hogy az öt éve bejelentett 32 bioetanol-üzemből egy sem épült fel, így nincsenek az országban árfelhajtásra képes kapacitással rendelkező gyártók – hangsúlyozta lapunknak Héjj Demeter, a szövetség elnöke. A hazai kukoricafelhasználás évi 3-4 millió tonna, az éves termésátlag viszont 5 millió, az idén pedig 9 millió tonnás rekord várható.

A bioetanol literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb a hagyományos benzinnél, igaz, fajlagosan kicsit több kell belőle. Az E85-ös bioetanol-tartalmán egyelőre nincs jövedéki adó, csak annak benzinösszetevőjén.
Erre az árelőnyre az vet árnyékot, hogy a bioetanol a hagyományos benzinnél jobban igénybe veszi a jármű gumi- és műanyag tömítéseit. Több autógyártó ezért már Magyarországon is kínál E85-ös tankolásához igazított modelleket: az Opel, a Peugeot, a Saab, a Ford vagy a Volvo.

A legnépesebb az a több tízezer fős autótulajdonos csoport, amely úgy használ fele-fele arányban E85-öst és hagyományos benzint, vagy kizárólag E85-öst, hogy előtte nem alakíttatta át az autóját e célra. Ők a leginkább árérzékeny, azaz a legkisebb pénzű autósok. Főleg őket sújtaná a bioetanolra július 1-jétől kivetendő, literenként 12 forintos jövedéki adó. A lépésnek Matolcsy György gazdasági miniszter szerint az „indokolatlan árelőny” felszámolása a célja.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.