Cégvilág

Autóeladások: hatalmas a szórás - Íme, a kedvencek

Míg Oroszországban több mint másfélszer annyi személygépkocsi és kishaszonjármű talált gazdára az idei első fél évben, mint az elmúlt év azonos időszakában, addig az Egyesült Államokban nem egészen 13 százalékkal bővült a személyautó-eladás. Európában – az EU- és EFTA-országokban együttesen – azonban közel 2 százalékos volt a féléves visszaesés.

Különösen érdekes, hogy júniusban az EFTA-országokban tíz, a 15 régi uniós tagországban 8,1 százalékos volt a piacszűkülés, közben az újonnan csatlakozók esetében csak 6 százalékos. Igaz, Nyugat-Európában még így is 1,2 millió kocsi került az utakra, a régiónkban viszont mindössze 71 ezer.

E tendenciák sokatmondóak, ha valóban axiómának tarthatjuk, hogy az autópiac jelzi a gazdaság állapotát, akkor Írország például igen egészséges, hiszen fél év alatt 14, a múlt hónapban pedig 31 százalékos forgalombővülést ért el. Ezzel szemben áll mondjuk a 11 százalék fölötti franciaországi és a svájci eladáscsökkenés, míg viszont a görög–portugál–spanyol trió értékesítési adatai alátámasztják a gazdasági helyzetről érkező jelentéseket.

Az ACEA adatai szerint Magyarországon csak olyan arányban mérséklődött az új autók forgalomba helyezése júniusban, mint Olaszországban. Igaz, ott majdnem 169 ezer, míg nálunk 4194 kelt el.
A múlt hónapban a piacvezető Volkswagen csoport autóeladásai az összes márkáját figyelembe véve 0,5 százalékkal csökkentek Európában. Ezen belül a SEAT és a Volkswagen értékesítése mérséklődött, az Audi és a Skoda viszont növekedést mutatott. A Volkswagen csoport piaci részaránya 22,7 százalékos volt júniusban a tavaly júniusi 20,9 százalékkal szemben.

A második legnagyobb európai autógyártó csoport, a PSA Peugeot Citroën értékesítése 12, a Renault csoporté 20,7 százalékkal esett júniusban a tavalyi hasonló időszakhoz képest. És amíg 0,7-del javult a Ford európai értékesítése, a General Motorsé 9,7 százalékkal csökkent, bár a féléves összevetésben a GM vezet: közel 2 százalékkal, 641 ezer darab fölé tornászta forgalmát, míg a Ford 6 százalékkal kevesebb, összesen 591 500 kocsit adott el.

A távol-keleti gyártók vegyesen teljesítettek. A dél-koreaiak növelték az értékesítést, a japán márkákat visszavetették a március 11-i földrengés és szökőár következményei. A Suzuki, amely 14 702 kocsit adott el júniusban – 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban – még nem is panaszkodhat. A Toyota-eladások 27, a Mazdáé 28 százalékkal estek, a Honda pedig 39 százalékkal adott el kevesebbet, mint az elmúlt év júniusában.

Audi Peugeot Skoda ACEA Seat Volkswagen EFTA autóeladás
Kapcsolódó cikkek