Cégvilág

Csúcsra törnek - Íme, egy optimista magyar iparág

Már két év múlva csúcsteljesítményt nyújthat az iparág - mondta Bogdanovits László, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének szakértője az autóipari beszállítók jövőjéről.

A beszállítónak is részt kell venni a fejlesztésben
– Egy éve azt nyilatkozta lapunknak, hogy noha több tagvállalat rendelésállománya jelentősen bővült, és 2011-re az egész szakma pozitív változást vár, mégis csupán 2015-től nyújthat az ágazat a válság előtti szintet meghaladó teljesítményt.

– Akkor most módosítok: a rendelésállomány bővülése alapján úgy látszik, már két év múlva csúcsteljesítményt nyújt az iparág. A megrendelések további bővülésére számítunk, hiszen az elmúlt év eleje óta érezhetően nő a szakma rendelésállománya, sőt, a tavalyi első negyedév végétől a több mint kétszáz céget – elsősorban kis- és középvállalatot – tömörítő szövetségünk közel háromnegyedének van több munkája, mint amennyi egy esztendővel korábban volt. A legsúlyosabb, 2009-es esztendőt a működés ésszerűsítésével sikeresen átvészelte a cégek jó része, csupán néhányat kellett felszámolni. Több tagvállalat a járműipari termeléshez más területekről érkező megbízásokat is vállalt, így kötötte le felszabadult kapacitásait.
Ugyanakkor a válság az erős cégek további erősödését hozta. Még a krízis alatt is folyamatosak voltak a beruházások az iparágban, amelynek hazai és külföldi tulajdonban lévő vállalatai a legnagyobb világcégeknek szállítanak.

– Talán nem véletlenül, hiszen a magyarországi bérköltségek még mindig messze a nyugat-európai szint alatt vannak, másrészt az itt készülő részegységeket nem kell annyit utaztatni, mint az ázsiai bérmunkában készülőket.

– Természetesen nyilván ennek is köszönhető, hogy az elmúlt években is nem egy multinacionális vállalat telepített gyártást hazánkba, és a folyamat nem állt meg. A jövő héten például egy kínai szakmai küldöttséggel találkozunk a lehetséges együttműködés feltérképezése céljából. A hírek alapján ugyanakkor az is várható, hogy a legnagyobb beruházó vállalatok – Mercedes, Audi, Opel – szélesítik magyarországi beszállítóik körét. A magyar cégek is bekapcsolódnak a fejlesztésekbe, és a folyamatos technológiai innovációk révén a gyártott termékek egyre igényesebbek lesznek. Ezzel párhuzamosan pedig csökkenhet a betanított munka részaránya.

– Ezek szerint minden sínen van?
– Vannak persze gondok is az ágazatban. Ezek között a legfontosabb, hogy kevés a saját fejlesztésű termék. Noha folyamatosan csökken a betanított munka részaránya, a legtöbb alkatrészgyártó továbbra is licenc alapján termel. Az autógyártók azonban elvárják, hogy a beszállítók is vegyenek részt a részegységek és a gyártástechnológia fejlesztésében. Ehhez – ha módjával is – van már tőkeháttér, és a szükséges szakemberekből sincs nagy hiány. Más kérdés a Continental és a Bosch csoport esete, amelyek amiatt támogatnak egy sor egyetemet, hogy a magyar leányvállalataikhoz telepített csúcstechnológia továbbfejlesztésére speciálisan képzett mérnökök jelenjenek meg a munkaerőpiacon.

beszállító autóipar rendelés iparág
Kapcsolódó cikkek