Lengyelország az EU soros elnökeként megkapta a felhatalmazást az Európai Bizottságtól, hogy lefolytassa a Nabuccóhoz kapcsolódó gázszerződés tárgyalásait – értesült a Gazeta Wyborcza. A lap szerint Varsó reméli, hogy a mandátum hivatalos megerősítése után szeptemberben megindulhatnak az egyeztetések két lehetséges szállítóval, Türkmenisztánnal és Azerbajdzsánnal.
A majdani cső túlsó végéről azonban kevésbé biztató hírek érkeznek. A fő szállítóként számon tartott Azerbajdzsán kifogásolta, hogy nem kapott példányt Törökországtól arról a június 8-án Törökországban aláírt projekttámogató megállapodásról, amelyet a majdani szállítási útvonalban érintett országok képviselői írtak alá, Azerbajdzsán viszont nem kért példányt a támogatói megállapodásból, mert „egy ilyen fellépés sértené a három érintett gázprojekt – Nabucco, Transz-Adria vezeték (TAP) és Törökország–Görögország– Olaszország Interkonnektor (ITGI) – közötti egyenlő bánásmód elvét” – közölte a Hürriyet Daily News című török lappal Elsad Naszirov, a Socar azeri állami olajtársaság alelnöke. Naszirov emlékeztetett, hogy még a szállításhoz elengedhetetlen azeri–török tranzitmegállapodás sem született meg. „Ha pedig úgy értelmezendő a támogatói megállapodás aláírása, hogy török részről az Azerbajdzsánból érkező gáz tranzitjának elindítását is jelenti, akkor miért nem írjuk alá a két másik projekt érdekében is a kétoldalú tranzitmegállapodásokat?” – kérdezte. Elsad Naszirov hangsúlyozta, hogy bár Oroszország megvenné az öszszes azeri gázt, országa nem akar egyetlen vevővel dolgozni, vagyis az orosz fél mellett exportálna Iránba és az Európai Unióba is.
A 3,3 ezer kilométer hosszúra tervezett Nabucco éves kapacitása 31 milliárd köbméter lenne. Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon és Ausztrián keresztül hozná a Kaszpi-tenger környéki és a közép-ázsiai gázt. Korábbi becslések szerint a beruházás 7,9 milliárd euróba kerülne, de folyamatban van a költségek felülvizsgálata.
A nemrég ismét későbbre tolt projekt fő célja, hogy csökkenjen Európa függése az orosz gázszállításoktól.
E cél azonban elérhető a déli gázfolyosó más elemeivel, például a már említett TAP és ITGI vezetékekkel. Nem véletlen, hogy két hete a Nabucco-tag Bulgária közölte: nem vár tovább a Nabuccóra. Az azeri gáz importjára török partnerével 2014-re megépít egy gázvezetéket.
A déli gázfolyosó eleme az orosz hátterű, évi 63 milliárd köbméter kapacitásúra tervezett Déli Áramlat is. Ez a cső nem új forrást, hanem új szállítási irányt ígér, Ukrajna kikerülése miatt pedig nagyobb ellátásbiztonságot az európai vevőknek. Üzembe helyezésével Ukrajna komoly tranzitbevételektől esik el. Azon dolgozik tehát, hogy bebizonyítsa: saját gázrendszere is megbízható lesz.
Emlékezetes persze, hogy az ukrajnai gázszállítások 2009-as elakadásához nem elsősorban az ukrán vezetékrendszer rossz állapota, hanem árviták vezettek. A Déli Áramlat terveit sem a szállítási zavarokra reagálva jelentették be, hanem amikor erőre kapott a Nabucco előkészítése. Bár a Déli Áramlat előkészületei itt sem haladnak az eredeti lendülettel, a beruházáshoz közeli forrásból leszögezték lapunknak: „A Déli Áramlat fontos stratégiai projekt, amelyet a Gazprom vezetése ennek megfelelően is kezel.”
Indul az ukrán csőprojekt
Mikola Azarov miniszterelnök, Jurij Bojko energia- és szénipari miniszter, valamint a Naftogaz és az Ukrtranszgaz cég vezetőinek jelenlétében kedden indították el az Urengoj–Pomari–Ungvár vezeték felújítását. A gázszállítási útvonalak modernizálása révén Ukrajna meg kívánja védeni gáztranzitőri pozícióit az Északi Áramlat és a Déli Áramlat vezetékkel szemben. Az ukrán hírügynökség szerint a hét évig tartó projekt négy szakaszra fog oszlani. Az elsőben – három év alatt és 538,87 millió dollárból – a vezetékrendszer megbízhatóságát javítják fel a kompresszorállomások megfiatalításával és a hálózati veszteség csökkentésével. A tranzitra használt, 1160 kilométeres vezeték éves kapacitása 27,9 milliárd köbméter
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.