BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lépéskényszerbe került az Alstom

A főváros számára kedvező eredménnyel zárult a metrótárgyalás – Jövőre lehet meg a típusengedély

Két hete sem maradt az Alstomnak arra, hogy aláírja a megállapodást a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek Budapestre szállításáról. Ha ez nem történik meg, új közbeszerzést írnak ki; ellenben ha minden aláírás időben rákerül a szerződésekre, 2014-ben már elindulhat a 4-es metró is.

A tárgyalások győztesének a főváros látszik: a határidők megszabása mellett sok más feltétel is bekerült az egyezségbe, például az, hogyan mondhatják fel a szerződést. A legfontosabb ezek közül, hogy borul minden, ha a típusengedélyhez a hibákat nem korrigálja az Alstom, vagy ha megpróbál felmentést kérni a magyar követelmények alól, de ezt 90 napig nem kapja meg, s további két hónapon keresztül nem nyújt be pótlólagos műszaki dokumentációt. De felmondható a szerződés akkor is, ha 360 napon belül nincs típusengedély a 2-es vagy 600 napon belül a 4-es metróra. Nőtt a kötbér is, 10-ről 20 százalékosra, a főváros viszont 50 helyett csak 20 százalék előleget fizet.

Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, a metrókocsikat gyártó cég elnök-vezérigazgatója hétfőn egyeztetett, majd a megállapodáshoz még néhány módosítás készült. Ezeket fogadta el tegnap a Fővárosi Közgyűlés a Fidesz és az MSZP igenjeivel, a Jobbik és az LMP tartózkodása mellett.

A legfontosabb változtatás percekkel az ülés megkezdése után került be a szövegbe: e

szerint július 26-ig kell az Alstomnak rábólintani a szerződésre. Kiderült az is, hogy a cég a legutóbbi tárgyaláson elfogadta a főváros egyik legfontosabb kérését: törölték az eredeti szerződésből a vis maior klauzulát. A korábbi szöveg ugyanis vis maiornak nyilvánította volna azt is, hogy nem sikerült megszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) típusengedélyét a kocsikra.

Az Alstom szigorú határidőket vállal magára, ha aláírja a szerződést. A megállapodás hatálybalépése után 300 napjuk lesz arra, hogy megszerezzék a típusengedélyt a 2-es vonal kocsijaira, s további egy hónappal később – vagyis előreláthatólag a jövő nyár elején – már meg is kell érkeznie az első új szerelvénynek a piros vonalra. Másfél év múlva a 2-es metróhoz az összes kocsit át kell adniuk a BKV-nak, s addig a napig meg kell szerezniük a típusengedélyt a 4-es metróhoz. Az épülő új vonalhoz valamivel több mint két év, 750 nap alatt kell leszállítaniuk az összes kocsit. Ez nem azt jelenti, hogy 2013 nyarán már meg is indulhat a közlekedés, hiszen tesztekre és utána esetleg javításokra is szükség lesz, azonban 2014-ben már járhat az új metró.

A közgyűlésen Tarlós István kihangsúlyozta: már nem a főváros és a cég, hanem az Alstom és az NKH ellentétéről van szó. Az, hogy a vis maior klauzulát kivették a szerződésből, azt jelenti, most már egyedül a hatóság felelőssége, érkezhetnek-e az új metrókocsik. Addig is békét kötött az Alstom és Budapest: 300 napig, vagy amíg nem érkezik meg a típusengedély, felfüggesztenek minden jogi eljárást egymással szemben. n Sz. I.

Így érkezik a metró

l 300 nap (a megállapodás hatálybalépésétől; kb. 2012. május*): típusengedély a 2-es vonalra

l 330 nap (kb. 2012. június): az első 2-es szerelvény átadása

l 548 nap (kb. 2013. január–február): az összes szerelvény átadása a 2-es vonalra, típusengedély a 4-es metróhoz

l 600 nap (kb. 2013. március): az első szerelvény átadása a 4-es vonalra

l 750 nap (kb. 2013. augusztus): az összes szerelvény átadása a 4-es vonalra, amennyiben – a tervek szerint – 2011 júliusában vagy augusztusában hatályba lép.

l 330 nap (kb. 2012. június): az első 2-es szerelvény átadása

l 548 nap (kb. 2013. január–február): az összes szerelvény átadása a 2-es vonalra, típusengedély a 4-es metróhoz

l 600 nap (kb. 2013. március): az első szerelvény átadása a 4-es vonalra

l 750 nap (kb. 2013. augusztus): az összes szerelvény átadása a 4-es vonalra, amennyiben – a tervek szerint – 2011 júliusában vagy augusztusában hatályba lép.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.