BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Tarolnak a webáruházak

A recesszió mindeddig elkerülte az online kereskedelmet

Az idén további 20 százalékkal bővülhet Magyarországon a kereskedelem online szegmense. Már az egyre jobban virágzó webpiac is generál impulzusvásárlásokat, ez eddig csak a hagyományos kereskedelmet jellemezte.

Ebben az évben már a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,2 százaléka bonyolódhat az interneten, a hazai webáruházak eladásai ugyanis elérhetik akár a 155-160 milliárd forintot az egy évvel korábbi 133 milliárd után – derül ki a GKIeNET friss felméréséből. A tavalyi online biznisz a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékára rúgott.

Panaszra egyáltalán nem lehet okuk a hazai webkereskedőknek, amelyek száma már eléri a háromezret, hiszen a terület fejlődése évek óta dinamikus, két számjegyű növekedést mutat, 2009-ben 25, 2010-ben még ennél is nagyobb, 33 százalékos mértékű volt.

„A piackutató várakozásai reálisak. A mi első nyolchavi eladási mutatóink is legalább 20 százalékos többletet jeleznek” – mondta lapunk megkeresésére Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezetője. Mint hozzátette: egyre többen használják napi rendszerességgel az internetet. Ennek nyomán a webes tranzakciók egy része már impulzusvásárlás, a vevő véletlenül bukkan kedvező ajánlatokra a világhálón. A cég internetes kínálatában slágerterméknek továbbra is a notebookok, a tévék, a mobilok és újabban a táblagépek számítanak.

Magyarországon 2010 utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58 százalékának, vagyis mintegy 4,9 millió főnek volt internet-hozzáférése, ezen belül 53 százalék a naponta internetezők aránya, és 10 százalék alá csökkent a világhálót egyáltalán nem használók aránya. A 14 éven felüliek 14 százaléka, hozzávetőlegesen 1,2 millió fő vásárolt már a weben, a havonta legalább egy órát netezőknek pedig már közel az egyharmada.

A gazdaságban kevés olyan terület van, amelynek a fejlődésére a 2008 óta tartó recesszió kedvező hatással volt – az internetes kereskedelem viszont éppen ezek közé tartozik. Bár sok kereskedő cég kényszerként éli meg a fejlesztéseket, a folyamatosan bővülő internetes vásárlói kör mégis kecsegtető növekedési lehetőséget rejt az időben lépők számára – mondta Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője.

A magyarországi online kiskereskedelemben a legnépszerűbb termékkategóriák közé sorolhatók a műszaki cikkek mellett a könyvek, újságok, magazinok, a ruházat, mindenekelőtt a sportruházat, a háztartási gépek, de már jó ideje előszeretettel vásárolunk a weben ételeket és italokat is.

A piackutató által végzett felmérés módszertani okokból nem tartalmazza az úgynevezett aukciós piacterek adatait. Ezek tavaly további 28-30 milliárd forintos „forgalmat” generáltak a licitálásba bevont termékek alapján. (Az aukciós piacterek árbevételében ugyanakkor nem a termékek értéke, csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék jelenik meg). Tavaly a legnagyobb webáruházak komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták az árbevételüket. A hagyományos kosaras vásárlást kínáló új belépők pedig szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába kerültek.

A nagy szereplőket ugyanakkor ritmusváltásra kényszeríti néhány új piaci szereplő. Az idén korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8 százaléka 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10 százaléka pedig aukciós oldalakon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozta vállalkozását.

A kiskereskedelmi forgalomtól elkülönülten kezeli a piackutató az internetes szolgáltatásokat, amelyek közül a turisztikai és biztosítási területek az internetes kereskedelem magyarországi elindulása óta a legsikeresebb szegmensek közé tartoznak.

Viszonylag új terület a bónu-szos/kuponos vásárlás, amely a múlt év vége óta jelent meg nálunk. Ezek a webes vállalkozások jellemzően a szépségápolással, a szórakozással, a gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos ajánlatokat kínálnak. A kuponos formában értékesített szolgáltatásokból az idén már 2 milliárd forintot meghaladó forgalom származik majd.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek