Boeing: lassan érik a Dreamliner projekt
Annak ellenére, hogy több milliárd dollárja áll a Boeingnak a 787 Dreamliner projektben, a jelenlegi állás szerint nem valószínű, hogy a gép az évtized vége előtt komoly hasznot hajtana a gyártónak – vélekednek a Bloombergnek nyilatkozó szakértők. A világ második számú repülőgépgyártójának számító Boeing augusztus 26-án kapta meg a hatósági engedélyeket az 50 százalékban kompozit műanyag szerkezetű utasszállító gyártására, ám a nagyszámú megrendelés ellenére a komoly bevételekre még jó ideig várnia kell.
„Olyan ez, mint az anakondában a vacsora: a cégcsoport mérlegének közepén keletkezett egy óriási dudor, és kell egy bizonyos idő, mire eltűnik” – idézte a hírügynökség Bill Batchellert, a Tower Wealth Management vezető befektetési igazgatóját. Sokatmondó adat – tette hozzá –, hogy számításba véve a már majdnem elkészült, vadonatúj gépeket és azt a hat 787-est, amelyet tesztelésekhez használt a cég, a Boeingnak több álló 787-ese van, mint ahány repülőgépet a Virgin Atlantic Airways összesen üzemeltet.
Becslések szerint a Boeing nagyjából 300 millió dollárt költött el minden egyes eddig kész 787-es megépítésére, így az árrés mindössze 50 millió körül mozoghat – vélik a Barclays elemzői. VG
Elhúzódás
A Boeing 2004 áprilisában indította el a Dreamliner programot, és eredetileg 2008 első felére tervezte az első, 330 utas szállítására alkalmas gép leszállítását a megrendelőknek. Ennek ellenére az első 787-es próbarepülésére 2009 decemberéig kellett várni, és a 8 hónaposra tervezett tesztidőszak is 20 hónaposra duzzadt. A csúszás pedig dollármilliárdokba került a gyártónak, hiszen a késedelmek miatt több megrendelő is visszalépett. Ráadásul a Dreamliner fejlesztési költségei is milliárdokkal túllépték az eredeti tervet.

