BUX 43,034.16
-1.44%
BUMIX 3,795.71
-0.34%
CETOP20 1,861.71
-1.18%
OTP 8,976
-4.08%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.53%
-0.57%
0.00%
ZWACK 17,500
0.00%
-3.80%
ANY 1,560
-0.32%
RABA 1,130
+0.89%
+0.48%
-0.62%
0.00%
-0.47%
+0.66%
+2.15%
-0.89%
0.00%
-0.49%
OTT1 149.2
0.00%
-1.80%
MOL 2,886
0.00%
DELTA 38.85
+0.39%
ALTEO 2,950
0.00%
0.00%
-1.87%
0.00%
+1.79%
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.52%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+2.54%
+0.25%
+9.56%
+0.76%
-1.82%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Frankfurt: Nagy szalon, kis reményekkel

Holnaptól fogadja a nagyközönséget Európa legnagyobb autószalonja Frankfurtban, amelynek 235 ezer négyzetmétere nemcsak a legutóbbi, 2009-es, hanem a négy évvel ezelőtti területét is meghaladja. De az iparág nem bizakodó.

Az euró mint közös valutarendszer képes „kisiklani”, ha az európai vezetők nem oldják meg hatékonyan az adósságválságot – sokkolta a tudósítókat a keddi első sajtónapon Sergio Marchionne FIAT–Chrysler vezér, kiemelve, a piacok nemigen bíznak abban, hogy Európa képes megállítani a válságot, amely átterjedt hazájába, Olaszországba, miután végigsöpört Görögországon, Írországon, Portugálián és Spanyolországon. A jövő évi autópiacról pedig azt mondta, nagyon nehéz helyzetbe kerül az iparág, ha nem sikerül megnyugtatni a pénzpiacokat és visszaállítani a befektetők eltűnt bizalmát.

Philippe Varin, a PSA/Peugeot-Citroën vezérigazgatója pedig bejelentette, ha el kívánják érni a jövőre tervezett 3,7 milliárd eurós nyereségszintet, elkerülhetetlennek látszik a műszakok és az alkalmazottak számának csökkentése.

„Nagyon bizonytalan a jövő, és mivel nincs kristálygömböm, a PSA inkább a legrosszabbra is felkészül és a keményedő gazdasági környezet miatt tanulmányozza a további költségcsökkentés lehetőségét” – idézte a Bloomberg Varint, aki kitart amellett, hogy az Európai Unió autópiaca az idén nem bővül. Valóban: a JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint a júliusban elkelt egymillió kocsi 1, a héthavi 8,38 millió pedig 1,7 százalékos visszaesést mutat a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ezért a csoport megelőző jelleggel csökkenti a Peugeot 207 és Citroën C3 gyártását, hogy szinten tartsa az elkészült autókból álló készletet.

A németeknek azonban nagyon jól megy: az első hét hónapban a legkelendőbb márkák között csak ők tudták növelni európai eladásaikat, a VDA adatai szerint augusztus végéig egyaránt 8 százalékkal nőtt a német autóipar teremlése és exportja: az előbbi 3,85, az utóbbi 2,95 millióra emelkedett.

Mint egy fényes fehér űrhajó, olyan az Audi 100 méter hosszú és 70 méter széles pazar pavilonja, amelyre azért fordított 10 millió eurót Ingolstadt, mert felül akarja múlni riválisait. A három német prémium márka fogcsikorgatva küzd a világ vezető luxusautó-gyártójának járó elismerésért. Az első fél évben mindhárman óriási eredményt értek el a világpiacon: a Mercedes-eladások 10 százalékkal 610,5 ezerre, az Audiéi 18-cal 652,9 ezerre emelkedtek, ám a BMW röppent a csúcsra, miután szintén 18 százalékos forgalombővüléssel 689,8 ezer kocsit értékesített.

Dieter Zetsche Daimler-vezér nem örül a harmadik helynek, és szinte hadüzenetként jelentette ki: „Mi vagyunk a Daimler. Messze a falka előtt kell járnunk!”

„Az idén minden valószínűség szerint átlépjük az 1,3 milliós eladási számot” – jelentette be Rupert Stadler, a tavaly 1,2 millió kocsit eladott Audi vezérigazgatója, megerősítve, hogy a márka egy évi 125-150 ezer darabos kapacitású autógyár építését tervezi Észak-Amerikában. A helyszínről még nem született döntés, de szóba került a Volkswagen Tennessee állambeli chattanoogai üzemének szomszédsága, valamint egy mexikói telephely is.

„Előre nézünk, és mi akarunk maradni a legsikeresebb prémiumautó-gyártók” – jelentette ki a BMW értékesítési vezetője, Ian Robertson az Automotive News Europe-nak adott nyilatkozatában. Mindhárom vállalat ambiciózus pénzügyi célt tűzött ki. A BMW és az Audi célja a 8-10 százalékos bevételarányos nyereség, a Mercedes pedig nem enged a 10 százalékos haszonkulcsból.

„A jövő az elektromos autózásé, ám a fejlesztés idején a német autópar aludt. Míg a Toyota és a Honda hibrid kisautókat kínál, a német gyárak kizárólag a luxuskategóriában vezették be a technológiát” – háborgott Gerd Lottsiepen, a német közlekedési környezetvédelmi szervezet, a VCD szakértője, hozzátéve, hogy a német autógyártók rekordösszegeket keresnek nagy fogyasztású luxuslimuzinjaikkal.

Az autószalonon ugyanis sem a Volkswagen, sem a Daimler konszern, sem pedig a BMW nem mutat be egyetlen olyan elektromos autót sem, amely már az idén piacképes lehetne – mutatott rá Lottsiepen.

Ezzel szemben a neves brit What Car? magazin az Opel Amperának ítélte oda a 2011-es év zöldautója (Green Car of the Year 2011) címet. Az Ampera továbbá a legjobb elektromos gépkocsinal járó elismerést is kiérdemelte. „Az Opel/Vauxhall megrendeléseket nem érinti az európai adósságválság” – mondta Nick Reilly, a GM Europe vezetője.

„Ha a Suzuki menni akar, tudomásul veszem” – jelentette ki Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója, bár a VW nem kíván megválni a Suzukiban megszerzett közel 20 százalékos tulajdonrészétől. A japán vállalat követelését, hogy bontsák fel a 2009-ben létrejött kölcsönös részvénytulajdonlást, Winterkorn határozottan elutasította: „Egyike vagyunk a Suzuki legnagyobb részvényeseinek. Miért kellene ezen változtatnunk?”

Forrás: JATO Dynamics

(eladások, EU + EFTA, január–július)

Ezer Változás*

darab (százalék)

VW 1019,5 6,6

Ford 677,9 –6,0

Renault 644,5 –11,0

Peugeot 593,4 –7,1

Opel 620,1 1,9

Citroën 496,4 –7,3

Audi 413,6 8,4

FIAT 447,5 –18,8

Mercedes 352,3 0,5

BMW 386,1 6,5

* A tavalyi azonos időszakhoz képest. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek