BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyárbővítési tervek Nagyorosziban

Ismét sikereket ért el Európa legnagyobb kempingjármű szalonján, Düsseldorfban a nagyoroszi a Knaus Tabbert Kft., pedig két éve még – a német anyacég csődje miatt – a társaság megmaradása sem volt biztos.

Létszámbővítésre és a termelőkapacitás növelésére vonatkozó tervet nyújtott be Botka József ügyvezető igazgató a Knaus Tabbert tulajdonosának, a holland HTP befektetői csoportnak. Pedig egy éve még az volt a legjobb hír, hogy nem szünteti meg nagyoroszi gyárat a tulajdonos.

A hollandok hamar rájöttek, hogy Nagyoroszit nem áldozhatják föl. Egyrészt azért, mert a magyarországi gyártás jelentősen olcsóbb, mint a német, másrészt Nagyorosziban létrejött egy nem elhanyagolható fejlesztői potenciál. Az itteni mérnökök által létrehozott járműtípusok mindig is eredményesen szerepeltek a piac előszobájának számító nyár végi nemzetközi kempingjármű szalonon, Düsseldorfban.

A szeptember elején zárt idei szalonon például 137 kizárólag Magyarországon gyártott lakóautóra érkezett rendelés, így a kétfajta, kisteherautóból készülő kempingjárműből a korábban várt 800 helyett 950 készülhet ebben az évben.

Miután a HTP felélesztette a Knaus korábban parkolópályán tartott márkáját, a Weinsberget, annak lakóautó változatát, a Cara-Bust már itt fejlesztették tavaly, akárcsak az évek óta – még a válságos időkben is – elég jó keresettségnek örvendő Box Star lakóautót.

Miután az európai piac ismét élénkül, Botka József arra kér a tulajdonosi körtől anyagi támogatást – több százezer eurót –, hogy a jelenlegi ezer darabos lakóautó-gyártó kapacitást 1200-1300-ra fejlessze, két év múlva pedig már akár 1700-2000 darabot is gyárthassanak.

Lakókocsikból az idei várhatóan 2000 darabbal szemben a jövő évben 3 ezer kibocsátását is valószínűnek tartja a cégvezető. Igaz, ezen a területen nincs szükség kapacitásfejlesztésre, mert a cég legjobb, 2008. július végén, éppen a hitelválság kitörése előtt zárult üzleti évében még 4790 lakókocsi hagyta el a gyárat.

Így aztán a jelenleg 205 saját és 60 bérelt alkalmazottnak munkát adó, és a válság előtt 350 fős cég körülbelül ötven új állást létesíthet, fél éve még arra készült, hogy elbocsátásokkal mostanra csak 170 embernek ad munkát.

A kérdésre, hogy mi változtatta meg a terveket, a cégvezető elmondta, hogy a HTP nem csak a Knaus csoportot vette meg annak 2008 őszi csődjét követően, hanem azóta jelentős tulajdonrészt szerzett a Morello, és megvette a német Bavaria Campot is. Mindkét cég a magasabb árkategóriásban piacra lépő lakóbuszokat gyárt, és az utóbbi különösen műszaki-technológiai szempontból értékes az egyre terjeszkedő csoport számára. Emellett február óta az egyik legkomolyabb versenytárs, a Hymer műszaki igazgatója is a Knausnak dolgozik, októberben pedig a Nagyorosziban készülőkhöz hasonló „Van Motor Home”-specialista, vagyis haszonjárművekből épített kempingautó-gyártó, a Pössl műszaki vezetője is csatlakozik a csapathoz. Ez a szakember fogja a nagyoroszi Cara-Bus és Box-Star továbbfejlesztését irányítani.

Botka József azt mondja, hogy elemzők szerint a haszonjárművekből épített kempingautók tavalyi nem egészen 6 ezer darabos európai piaca néhány éven belül akár meg is duplázódhat. És a teljes európai kempingjárműpiac is fejlődés előtt áll: a három évvel ezelőtti mintegy 300 ezerre ugyan még egy darabig nem számíthatunk, de ebben az évben már 160-180 ezer darabot vár a szakma. Düsseldorfban is bizakodó volt a hangulat. Különösen annak köszönhetően, hogy az első fél évben a német kempingjármű szektor forgalma 27 százalékkal 3,08 milliárd euróra emelkedett.

Európa legnagyobb kempingexpója

„A tavalyi 171 ezerrel szemben most 179 ezer látogatónk volt, és 62 százalékuk kifejezetten vásárlási szándékkal érkezett. Ez feltétlenül biztató az iparág számára” – jelentette be a tíznapos rendezvény után Joachim Schäfer vásárigazgató. A szalon 180 ezer négyzetméterén 25 ország 571 kiállítója jelent meg. A kifejezetten járműveket bemutató 120 gyártó összesen 1800 modellt vonultatott föl.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.