BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közlekedési projektek veszélyben

Az uniós források hazai átcsoportosításának legnagyobb vesztese a városi és elővárosi közösségi közlekedés, illetve a vasút fejlesztése lehet, amennyiben a kormány terveit változatlan formában hagyja jóvá az Európai Bizottság.

„Elképzelhető, hogy az Európai Bizottság nem egyezik bele a közlekedésfejlesztésre szánt uniós források energiahatékonysági projektekre történő átcsoportosításába” – mondta el lapunknak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner Lajos azzal támasztotta alá véleményét, hogy az uniós források átcsoportosításánál vétójoggal rendelkező Európai Bizottság nem értett egyet azzal sem, hogy Lengyelország a vasúti fejlesztésre szánt EU-pénzeket autópályák építésére csoportosítsa át. A VEKE elnöke emellett kiemelte, az is a brüsszeli elutasítás mellett szólhat, hogy a bizottság a vasút fejlesztését kiemelt prioritásnak tekinti. Az átcsoportosítás fő kárvallottja pedig a városi és elővárosi közösségi közlekedés, illetve a vasút fejlesztése lenne, miután előbbi területről 60, míg utóbbiról 55 milliárd forintot vonnának el.

A kormány tervei szerint az uniós források lehívásának gyorsítása érdekében 163 milliárd forintot helyeznének át a közlekedésfejlesztési projekteket gondozó operatív programból (KÖZOP) a Környezet és energia operatív programba (KEOP). A kormány azzal indokolja a forrásátcsoportosítást, hogy a jellemzően nagy infrastrukturális beruházásokat jelentő KÖZOP-projektek hosszú átfutású idejűek, így igen magas a kockázata annak, hogy a programra elkülönített forrást az ország nem tudja lekötni a jelenlegi hétéves uniós költségvetési időszak végéig, 2013-ig. A VEKE elnöke szerint ezzel szemben több olyan, azonnal indítható közlekedésfejlesztési projekt is van, amelyek már építési, illetve környezetvédelmi engedéllyel is rendelkeznek, és ezeknél könnyedén fel lehetne használni az uniós forrásokat az előírt határidőig. Példaként említette az elővárosi P+R-parkolók projektjét, amelynek keretében 48 helyszínen több ezer gépkocsi parkolását és kerékpár tárolását biztosítanák, illetve a Nyugati pályaudvar vágánycsoportjának rekonstrukcióját. Emellett a Nyugati-Veresegyház-Vác elővárosi vasútvonal fejlesztése is már csak a környezetvédelmi engedély megadására vár.

A VEKE elnöke szerint emellett nem biztos, hogy az ország hamarabb tudja felhasználni az uniós pénzeket a KEOP energiahatékonysági programjain keresztül, ahová áthelyeznék a KÖZOP-ból elvont pénzeket. Az önkormányzatok energiaracionalizálási, például hőszigetelési, ablakcsereprogramjai esetében ugyanis több száz, ezer projektre kell szétosztani a pénzeket, miközben egy járműbeszerzési programnál egy lépésben is elkölthető akár sok tízmilliárd forint is. A járműbeszerzésekkel kapcsolatban a VEKE elnöke elmondta: korábban azokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénzhiányra hivatkozva jegelte, azonban a mostani átcsoportosítási tervek azt mutatják, mégis lenne forrás a rendszerben. Az átcsoportosítás azt eredményezheti, hogy nem vásárolhat villamos motorvonatokat a MÁV-Start, valamint ellehetetlenül a szegedi trolibusz- és a budapesti villamosbeszerzés is.

Brüsszel üdvözli a plusztámogatást

Lapunk megkeresésére az Európai Bizottság illetékes tagjának szóvivője az átcsoportosításra vonatkozó magyar kérelemmel kapcsolatban azt mondta: a brüsszeli testület üdvözli, hogy a magyar kormány növelni kívánja az energiahatékonyság javítására, illetve a megújuló energiaforrások felhasználására vonatkozó forrásokat. Marie-Pierre Jouglain elmondta: az utóbbi területek fejlesztését a fenntartható közlekedési módok elősegítéséhez hasonlóan prioritásnak tekinti a bizottság.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.