Évek óta húzódó vita zárult le tegnap reggel egy látványos megállapodással: a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 2007 óta követeli az előző kormányzatok által vitatott jussát a MÁV akkori átszervezéséből. A VDSZSZ a kormányváltás előtt még gördülő sztrájkokat is tartott, hogy nyomást gyakoroljon a kabinetre, és a sztrájkfelhívást mindeddig életben tartotta. Orbán Viktor akkor, ellenzékben kiállt a vasutasok követelésének jogossága mellett, most pedig – immár kormányfőként – megadta a követelést: a november 18-i Magyar Közlönyben jelent meg a szignójával egy kormányhatározat, mely rendelkezik a „MÁV vasúti dolgozóinak pénzügyi ösztönzéséről”. E szerint a költségvetés „rendkívüli kormányzati intézkedések” nevű, 90 milliárdos soráról egymilliárd forintot csoportosítanak át azonnal egy idei kifizetésre, a fejlesztési miniszternek pedig 2012–13-ban javaslatot kell tennie négymilliárd forint értékig a MÁV, a MÁV-Start, a MÁV-Gépészet és a Máv-Trakció minden jelenlegi vasúti dolgozójának, több mint harmincezer embernek a pénzügyi ösztönzésére. A javaslattétel határideje 2012 február vége. Hogy ennek mi lesz a forrása, nem tudni.
A rendeletről szóló megállapodást írta tehát alá a kormányfő és Gaskó István szakszervezeti vezető. A VDSZSZ elnöke a Világgazdaságnak azt mondta, nem a privatizáció ténye alapozza meg az igényüket, hanem a megállapodás, amely szerint jár a jutalom azoknak a dolgozóknak, akik végigcsinálják a vasút 2005-től 2007-ig tartó átszervezését. Ennek során öt vállalatra szedték szét a vasúttársaságot. „Ennek csupán a forrása lett volna a MÁV Cargo eladásából származó bevétel” – szögezte le Gaskó, aki szerint fejenként 150 ezer forintról van szó, amelyben azok részesülhetnek, akik az átszervezés időszakában és azóta is a vasútnál dolgoznak. Az első, idei egymilliárdos részlet Gaskó István szerint még karácsonyig megérkezik.
Gaskó István hangsúlyozta: a VDSZSZ visszavonta ugyan a sztrájkkészültségét ebben az ügyben, ám a munka törvénykönyvével kapcsolatban továbbra is fenntartják kifogásaikat, hiszen az elfogadhatatlan a vasúti dolgozók számára. „Vannak, akik úgy gondolják, hogy a vasutas most megkapta a 2007-es követelését, így most húsz évre előre lemond mindenről, de ilyen nincs” – fogalmazott az elnök. Ehhez képest délután a Gaskó vezette Liga Szakszervezetek azt jelezte: visszavonják a munka törvénykönyv elleni tiltakozó felhívásukat.
A MÁV Cargóval kapcsolatosan az utóbbi időben felröppentek olyan meg nem erősített hírek, hogy a kormányzat a visszaállamosítására törekszik. A Kormányszóvivői Iroda erről szóló kérdésünkre azt írta: „A nyakig adósságban úszó nemzeti vasúttársaság talpra állítása nehezen képzelhető el olyan nyereséges tevékenység, mint a vasúti teherszállítás nélkül. Ennek konkrét formájáról egyelőre nem aktuális beszélni”.
A vitatott követelés
A privatizációra a MÁV 2007. május végén írt ki pályázatot. Az ezt megelőző üzletág-értékesítések tapasztalata nyomán a szakszervezet kikötötte, hogy a munkavállalók is részesüljenek a vételárból. A Cargo dolgozói fejenként több mint félmillió forintot meg is kaptak, csakhogy a VDSZSZ állítása szerint Kóka Já nos szóban minden MÁV-osnak ígért fejenként 250 ezret. A politikus szerint ez nem igaz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.