BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódó ferihegyi fejlesztések

A tavalyi rekord után 2012-ben még több, 9,2 millió utasra számít a Budapest Airport Zrt. Az idén eldől, épülhet-e szálloda a reptéren.

A tavalyi rekord 8,9 millió után az idén ennél 4 százalékkal több, 9,2 millió utasra számít a Liszt Ferenc Budapest Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) – közölte tegnap sajtótájékoztatón Kam Jandu, a társaság légiközlekedési igazgatója. A növekedés motorja a fapados szegmens lehet 13 százalékos tervezett bővüléssel. A hagyományos légitársaságok tavalyi 6,2 millió fős forgalma után az idén 6,5 milliót vár az igazgató, aki szerint a charterpiac alakulása jelenti a legnagyobb kérdőjelet a tervekben, kérdéses ugyanis hogyan alakul a magyarok utazási kedve. Közölte: új, hosszú távú járat az idén ugyan nem indul, a már megkezdett tárgyalások alapján azonban a reményei szerint 2013-ban több hasonlóval bővülhet a kínálat. A lehetséges új célállomások közé sorolta Tokiót, Chicagót és New Yorkot.

A Világgazdaság kérdésére, hogy a reptér forgalmi terveit hogyan befolyásolhatja a Malév körül kialakult helyzet, Jost Lammers vezérigazgató elmondta: meggyőződésük, hogy van jövője, piaca a légitársaságnak. Hozzátette, hogy örülnek a kormányzat elkötelezettségének a nemzeti légitársaság iránt, és a részükről is mindent megtesznek a megsegítésért. Megemlítette, hogy jelenleg folyamatban van a Malév új ferihegyi központjának az újjáépítése, az ideköltözéssel három év alatt egymillió eurónyi bérleti díjat spórolhat majd meg a cég.

További fejlesztések is indulnak majd az idén a reptéren. Mint azt René Droese ingatlangazdálkodási igazgató elmondta, a Cargo City nevű légiáru-kicserélő központjuk első fázisának építése áprilisban elindulhat, és a kargóbázis második ütemének előkészületei is megkezdődhetnek az idén. A két projekt összértéke 40 millió euró. Az igazgató szerint idén eldől, hogy tudnak-e közvetlen reptéri kapcsolattal rendelkező hotelt építeni a 2B terminállal szemben. Az építkezésnek jelenleg adminisztratív akadálya van. Alan Bork, a BA kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy tovább bővítik a reptéren az utasok számára elérhető szolgáltatások palettáját, a 2A terminál folyamatban lévő felújítása által új boltok és vendéglátóegységek nyílnak majd. Újdonságként lesz például gyerekjátékbolt, utazási-elektronikai és bőrönd- árusító üzlet is e reptéren, valamint egy úgynevezett last minute duty free is megkezdi majd működését.

Százmilliárdos állami „forgalomgarancia”

A Malév esetleges megszűnése akár százmilliárdos fizetési kötelezettséget is jelenthetne az államnak a Budapest Aiport Zrt. irányába egy a privatizációs szerződésben lévő „forgalomgaranciazáradék” miatt, amelyről a fejlesztési tárca által kiadott Fehér Könyv a Malévről című kiadvány is említést tesz. A légitársaság a Budapest Airport Zrt. forgalmának mintegy 40 százalékát biztosítja, és évente hozzávetőleg 15 milliárd forintot fizet számára különböző jogcímeken. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből, és a dokumentum szerint akár annak ellehetetlenülését is eredményezhetné. „Az állam számára ez hozzávetőlegesen 1,5 milliárd euró, azaz körülbelül 450 milliárd forint azonnali egyösszegű fizetési kötelezettséget keletkeztetne” – áll a Fehér könyvben.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.