BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kamionnal jobb belföldön tankolni

A termékek 1-1,2 százalékkal drágulhatnak, ha az árakban megjelennek a fuvarozók magasabb üzemanyagköltségei. A Volánok a helyi közlekedésben kénytelenek lenyelni a gázolaj áremelkedését, a helyköziben számíthatnak az állami költségtérítésre.

Három fő módon csökkenthetik vagy ellensúlyozhatják a hazai személy- és teherszállítók folyamatosan növekvő üzemanyagköltségeiket. Kereshetnek a piacinál olcsóbb gázolajat, ésszerűsíthetik a felhasználásukat, és átháríthatják vevőikre emelkedő kiadásaikat.

Az olcsóbb beszerzés fő nyertese eladói oldalon a Mol. Többnyire e társaság a befutó a Volánok gázolaj-közbeszerzési pályázatain, mert kisebbek a szállítási költségei, így alacsonyabb árat kínálhat. (Hasonló előnyt élvez az OMV is az ország nyugati részén.) Ha más ad el a Volánoknak, általában akkor is Mol nagykereskedelmi ára a meghatározó. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) flottarendszerének is a magyar olajtársaság a partnere. Az MKFE-tagok két számjegyű árkedvezményt kapnak az együtt évente beszerzett, mintegy 100 millió liter gázolaj vásárlásakor.

A flottakedvezmény mellett a 2011. tavaly január 1-je óta élvezhető jövedékiadó-visszaigénylés is belföldi tankolásra készteti a teherautókat. A literenként 110,35 forintos adóból literenként 17 forintot kaphatnak viszsza. Volán buszokra eleve nem jellemző a külföldi tankolás, de a Volán Egyesülés az áruszállító tagjait is belföldi beszerzésre biztatja – tudtuk meg Vörös Péter gazdasági igazgatótól.

Nem éri meg külföldön tankolni az MKFE főtitkára szerint sem. Karmos Gábor úgy véli, a jövedékiadó-visszaigényléssel el valódi nyer-nyer helyzet alakult ki: a kamionosok évi 200 millió liternyi gázolajat vásárolnak meg Magyarországon, ezt a mennyiséget korábban külföldön vették meg. Ez a költségvetésnek évi 20 milliárd forint többletbevétel, amelyet a fuvarozók visszaigénylései csak 4-5 milliárd forinttal csökkentenek. (Az áfaemelés nem érinti a fuvarozókat, mert visszaigénylők.)

„A taxitársaságok viszont nem foghatnak össze a beszerzésben, nem írhatnak ki közbeszerzést, hiszen régóta nincs saját flottájuk. Mára jellemzően magánvállalkozókkal dolgozó, fuvarszervező társaságokká alakultak át” – mutatott rá Dudás Zoltán, a Főtaxi üzletág-igazgatója. Viszont számos taxis átállt a hagyományosnál olcsóbb LPG-üzemanyag használatára, illetve főként az olcsó kutaknál vásárolnak.

De segít nekik a Főtaxi is. E nyáron kívánja bevezetni azt a GPS-alapú címkiadó rendszerét, amelyben diszpécserközpontja aszerint osztja el a fuvarokat, hogy a rendszer látja, hol tartózkodik a fuvar végeztével bejelentkező taxis. A most élő, több évtizedes megoldás ugyanis üzemanyag-pazarláshoz vezetett. Jelenleg az a taxis kapja meg az adott címet, amelyik a legrövidebb időre vállalja, hogy odaér az utasért. „Csakhogy, ennek érdekében rászoktak a »kályházásra«, azaz üres kilométereket tesznek meg azért, hogy visszatérjenek az általuk jól ismert, megrendelést ígérő területekre” – magyarázta Dudás Zoltán a tervezett váltás okát. A nyugaton már régebben használt rendszert a Főtaxi saját magának fejleszti ki, mert így olcsóbb, mint megvenni.

Így is sürgős lenne a gázolaj áremelkedésének érvényesítése a tarifákban, de nem mindenütt oldható meg. „A Volánoknál a helyi közlekedésben mindenképpen eredményrontó tétel az üzemanyag-drágulás, mert automatikusan nem hárítható tovább a buszjegyárakba” – mondta Vörös Péter. Egy 1 forintos gázolajár-emelkedés általában havi 15 millió forint többletkiadást okoz egyesülési szinten. Az egy éve már csak felfelé menő árak kompenzálásában a tulajdonosok, azaz az állam és az önkormányzatok sem tudnak érdemben segíteni.

A helyközi közlekedésben viszont a szabályozás szerint a megrendelőnek – azaz a magyar államnak – legalább a nullszaldó fölötti elvárható nyereségszintig kell megtérítenie azt a veszteséget, amelyet azzal okozott, hogy előírta bizonyos kedvezmények nyújtását, miközben megszabja a személyszállítási szolgáltatás díjait is. Az állam eddig jórészt meg is térítette e különbözetet, negyedévenkénti utófinanszírozással. Kérdés, meddig lesz rá képes.

A közúti fuvarozók az élénkülő kölföldi piacokon könnyebben, a továbbra is zsugorodó belpiacon annál nehezebben tudják áraikban megjelentetni a gázolaj drágulását. E különbség nagyjából fele-fele arányban érinti a fuvarozókat.

Mivel a nettó fuvarköltségeken belül az üzemanyag ára körülbelül 40 százalékot képvisel – az elmúlt másfél évben a gázolaj 35 százalékkal drágult –, a fuvarköltségeknek ezen időszakban 12-13 százalékkal kellett volna nőniük. Annak alapján, hogy a termékek árában a logisztikai költségek nagyjából 10 százalékot tesznek ki, ha sor kerül a szükséges mértékű fuvardíjemelésre, az 1-1,2 százalékkal drágíthatja a szállított termékeket Karmos Gábor kalkulációja szerint.

A fővárosi taxisoknak nem engedi az üzemanyag-drágulás továbbhárítását sem az árleszorító hatású túlkínálat, sem a Fővárosi Önkormányzat 11 éve változatlan, maximált tarifája. A taxisok egy részének a tarifaszerkezete rég elérte a maximumot.

A MÁV rögtön továbbhárít a vasúttársaságoknak

A MÁV is Mol-gázolajat használ, amelyet közbeszerzés nyertesétől, a MÁV Ellátó Konzorcium 2010-től vásárol, a MÁV nagykereskedelmi listaárából levont kedvezménnyel, tájékoztatta lapunkat a vasúttársaság. A MÁV ad el gázolajat a vasúti pályát használó többi társaságnak, mégpedig a hozzáférési díjjal megfejelt aktuális beszerzési áron.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.