„Most, hogy kedvezőbb a forint árfolyama és jelentősen csökkent a regisztrációs adó, egyre több vállalkozó fog használt autót importálni. Ez azonban egyrészt azzal jár, hogy külföldre áramlik a valuta, másrészt bizonyítékok vannak arra, hogy a külföldről hozott autók kilométeróráját manipulálják – mondta lapunknak Horváth Zoltán, a legnagyobb használtautó-kereskedői lánc, a Weltauto igazgatója, magyarázatul hozzáfűzve: „A mit sem sejtő vásárló pedig az általa véltnél jelentősen nagyobb futásteljesítményű kocsit vesz meg, aminek a szervizköltsége aztán exponenciálisan növekszik. Nem is csoda, hogy a jelentősebb autóimportőrök – fogyasztóvédelmi szempontból is fontos lépésként – létrehozzák a saját használtautó-láncukat, amelyben garanciával kínálják az autókat.”
Amíg 2009-ben 15 453, a rákövetkező évben 17 700 használt autót hoztak be külföldről, addig az elmúlt évben 31 313-ra nőtt az import. Horváth Zoltán ugyanakkor a Datahouse adataira hivatkozva rámutatott, hogy a tavaly külföldről behozott autók átlagéletkora 8,3 év volt, s közel ötven százalékuk, 12 867 darab már elmúlt 10 éves, amikor Magyarországon forgalomba helyezték. Így tehát a használtimporttal egyre inkább Nyugat-Európa roncstemetőjévé fogunk válni.
„A személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem tudja megállítani a következő egy-két évben” – vélekedik Fodor László, a Használtautó.hu szakportál értékesítési vezetője, aki szerint az év elején jelentősen kedvezőbbé vált regisztrációs adó – tovább erősödő forintárfolyam esetén – már idén fellendítheti a minőségi használt autók behozatalát is, így a tendencia nem csupán lassulhat, hanem kedvező esetben akár meg is fordulhat.
A Weltauto igazgatójának öszszegzése szerint ugyanakkor ha a magánemberek továbbra sem vesznek új autót, nem képződik belföldi használtállomány sem. A hazai használtkészlet véges, és ha nem történik változás az új autók értékesítésében, gondban lehetnek a használt autót keresők. Az újautó-vásárlások csökkenése a használt gépkocsik cseréjére is kihatással van, megfigyelhető, hogy a tulajdonosok később adják el autójukat. Így aztán nem csoda, hogy amíg korábban a tíz évnél fiatalabb autók közül a 4–6 éveseket újakra cserélték, addig tavaly már a hétéves gépkocsik átírásának száma is megegyezett a 4–6 évesekével. Emellett jelentősen nőtt a tíz évnél idősebb gépkocsik tulajdonosváltása is. Amíg 2009-ben még 38 százalék volt ezek aránya, tavaly már az összértékesítés 46 százalékát tették ki a tíz esztendőnél korosabb gépkocsik – mondta Horváth Zoltán.
A fentiekkel egybecsengenek a Használtautó.hu internetes szakportál adatai is. Négy esztendő alatt két évvel emelkedett a portálon meghirdetett autók átlagéletkora. A kilenc évnél idősebb autók aránya pedig a kínálatban 46 százalékról 56 százalékra nőtt.
„Az elmúlt négy év adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautó-flotta rohamos öregedése. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít” – értékeli a Használtautó.hu adatait Fodor László. Emellett sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adás-vétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami akár negyede is lehet egy régi autó teljes vételárának.
Fodor László kiemeli, hogy a magyar személykocsi-állomány öregedését mutatja az is, hogy alig van a piacon 1–3 éves használt autó. Néhány év alatt a legfeljebb kétéves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra csökkent, ugyanakkor a kilenc évnél idősebbek aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra emelkedett. A szakportál adatai szerint a legerősebb kínálat a 4–6 éves szegmensben tapasztalható, efölött folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.