BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

IC prototípus EU-pénzzel

Uniós támogatást kapott a MÁV-Gépészet által indított és anyacége által támogatott két intercity+ vasúti kocsi gyártása. Az év végére elkészülő prototípusokat kedvező esetben további kocsik követik.

Indulhat a MÁV-Gépészet szolnoki telephelyén a két, együtt 1,4 milliárd forintba kerülő és 462 millió forintos uniós támogatást nyert intercity+ (IC+) vasúti kocsi gyártása. „A hazai vasúti járműgyártást felélesztő beruházás része az Új Széchenyi-tervnek” – közölte a támogatási szerződés aláírása utáni nyitórendezvényen Szolnokon Szarvas Ferenc, az anyavállalat MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A prototípusok az év végére készülhetnek el, jövőre pedig forgalomba állhatnak a MÁV-Start Zrt. bel- és külföldi vonalain. Ehhez persze meg kell kapniuk az úgynevezett típusengedélyt is, azaz meg kell felelniük a műszaki és biztonsági előírásoknak, ahogyan az uniós szabványoknak is. Ennek érdekében tegnap egy úgynevezett megfelelőségértékelési megállapodás is született. E szerint a kölni TÜV Rheinland csoport és magyarországi leányvállalata értékeli majd a kocsik műszaki paramétereit a vonatkozó EU-irányelv alapján.

A prototípusok gyártási tapasztalatai alapján később az IC-k hazai sorozatgyártásáról is dönthet a MÁV. Csépke András, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója bízik benne, hogy e tapasztalatokat meg is fogják szerezni – a lemezmegmunkálást és a hegesztést máris fejlesztették a szolnoki telephelyen –, Szarvas Ferenc pedig azt reméli, e tapasztalatok kedvezők lesznek. A hazai vasúti személyszállítás minőségét ugyanis fejleszteni kell.

Az elvárt tapasztalatok már rendelkezésre állnak a több évtizedes járműgyártó múlttal rendelkező másik MÁV-érdekeltségnél, a Bombardier-MÁV Kft.-nél. A Dunakeszin működő járműjavító társaság új ügyvezető igazgatója nemrég közölte is a Világgazdasággal, cége képes és kész is együttműködni a MÁV-Gépészettel az IC+-ok hazai gyártásában. (Korábban IC-t is gyártott.)

A sorozatgyártásról való döntés azonban nemcsak azon múlik, kell-e fejleszteni a MÁV-Start járműparkját, hanem azon is, van-e pénze új kocsikra a társaságnak, főleg, hogy egyébként is tendert készül kiírni 50 IC kocsi felújítására, ami szintén pénzébe kerül. A személyszállító társaságnak jelenleg 151 IC kocsija és három IC motorvonata van, többségük hazai gyártású, átlagos életkoruk 30 év feletti. A Start eddig Dunakeszin újíttatta fel a kocsijait, a legutóbbi tenderben szereplő 50 kocsi rekonstrukciójára vonatkozó opcióját azonban nem hívta le. Ezekre készül most új kiírás, amelynek az időpontját még nem közölték.

Az IC+-ok hazai gyártásába a másik jelentős hazai vasútijármű-cég, a szintén szolnoki Stadler Trains Magyarország Kft.-nek kisebb eséllyel kapcsolódhat be. Profilja ugyanis nagyon eltér a MÁV-Gépészetétől, amely acélszekrényű kocsit fog gyártani, míg a Stadler alumínium kocsiszekrényű motorvonatot. Ugyanakkor a kft. karbantartás terén együttműködik a Gépészettel.

A Stadler svájci anyacége most másra, a GYSEV által négy egyáramnemű regionális villamos motorvonat tenderére összpontosít. A Stadler egyetlen ajánlattevőként már túljutott az előminősítésen, vagyis közeleg az ajánlattétel időpontja. Korábbi hírek szerint a beszerzés becsült értéke áfa nélkül hatmilliárd forint körülire várható.

Változtak a számok

Az IC+ gyártása terveinek tavaly nyári bejelentésekor még kocsinként 320 millió forintos költségről, 2011. szeptember végi gyártásindításról és arról volt szó, hogy a járművek elkészülnek a 2012. júliusi vasutasnapra. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy a sorozatgyártás nyilván ígér új munkahelyeket, elsődleges szerepe a csökkenő rendelésállományú szolnoki üzem létszámának megtartásában van.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.