Lapzártánk után döntött arról a parlament, hogy Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos javaslatára felállítja-e a Malév és a Budapest Airport (BA) privatizációjának körülményeit, továbbá a csődbe jutott nemzeti légitársaság korábbi visszaállamosítását vizsgáló bizottságot. A kutakodást segítheti, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. pénteken bírósági nyomásra nyilvánosságra hozta a reptér privatizációja során kötött több száz oldalas szerződések másolatait. Budai Gyula még nem kommentálta a dokumentumokat, pedig lapunk megkérdezte volna tőle, hogy azokban benne van-e az általa említett ezer milliárd forintos kártérítési kötelezettség. A 2007-ben kötött szerződés a kormánybiztos szerint arra az esetre szabott konkrét terheket az államra, amikor a Malév felszámolása megindul. Összesen közel 800 milliárd forintot kellene visszafizetnie az államnak a repteret üzemeltető BA Zrt. tulajdonosai, főleg a Hochtief számára. A német cég nyilvánosan egyelőre nem követelte az összeget. „Ez a hivatalos tulajdonosi döntés” – tudtuk meg a BA-nál dolgozó forrásunktól. A céget úgy látszik, hidegen hagyja a vizsgálóbizottság létrehozása, legalábbis lapunknak nem akartak nyilatkozni a témában.
A Malév felszámolási eljárása lassan halad. Többek között azért is, mert a becsatlakozó károsultaknak a törvények szerint követelésük 1 százalékát, de minimum 5000 forintot, maximum 200 ezer forintot kell befizetniük egy elkülönített bírósági számlára. Elvileg ez fedezi az eljárás költségeit. „Becsléseink szerint 157 ezer utas lehet, aki nem tudta már felhasználni előre foglalt jegyét. Ez összegszerűen 8,5 milliárd forintot jelent. Ebben benne van minden jegyár, azon utasok jegyei, akik a kormányrendelet alá esnek, bankkártyás fizetések, utazási irodákon keresztül vásárolt jegyek is” – tájékoztatta a Világgazdaságot Róna Márta, a légitársaság szóvivője. Azt, hogy hányan jelezték igényüket a jegy árának visszatérítésére, még nem tudni pontosan.
Közben három hónapot adott magának a nemzeti légitársaság feltámasztásáért létrejött civil- szervezet, addig szerintük történik valami. „Annak a humánállománynak, mely rendelkezésre állt a Malév bedőlésével, nagy része még mindig munkanélküli. Ha valaki újraindítaná a nemzeti légitársaságot, 60 milliárd forintot kellene a humántőkére költenie, hogy kiképezzen ilyen szakembereket” – mondta Vécsei Mihály, a Magyar Légiközlekedésért Egyesület elnöke. Nem elsősorban azt várják a kormánytól, hogy tegyen az új társaságba milliárdokat, hanem azt, hogy biztosítsa a jogi környezetet, a megfelelő hátteret. Vécsei Mihály szerint ha 50 és 100 milliárd forint közötti összeget öszsze tudnak rakni, akkor el tud indulni az új cég üzembiztosan. „Megpróbáljuk a céget az elejéről felépíteni. Lehet, hogy csak három, öt, tíz gép lesz. A két fapados légitársaság messze nem vitte el a Malév volt piacát” – fogalmazott.
Csaknem 150 járatot kell törölni
A frankfurti reptéren az újabb többnapos sztrájk miatt hétfőn minden kilencedik járatot, a napi 1286-ból 148-at kellett törölni. A múlt héten felfüggesztett munkabeszüntetést azért hirdették meg újra vasárnap estétől, mert zátonyra futottak a reptér vezetése és a dolgozók közötti tárgyalások. A repülésbiztonsági dolgozókat tömörítő GdF szakszervezet közlése szerint a sztrájk csütörtök reggel ötig tart Európa harmadik legnagyobb légikikötőjében. A vezetés szerint túlzók a szakszervezet két számjegyű béremelési követelései. Csak a Lufthansa hétfőn 70 járat törlését jelentette be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.