A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés még mindig rejteget tartalékokat, bár az elmúlt hónapokban egyre többször merült fel a kérdés a cégek életében, vajon meddig lehet faragni a költésekből, és hol a határa a vállalati működés optimalizálásának. A válaszadók szerint még meszsze nem használtak ki minden belső tartalékot. Ugyanakkor inkább a működés optimalizálása, a folyamatfejlesztés felé billen a mérleg nyelve a kiadáscsökkentéssel szemben. A 2009-es felméréssel összehasonlítva úgy tűnik, a vállalkozások a saját bőrükön tapasztalták a folyamatfejlesztés előnyeit.
Ezzel párhuzamosan határozottan erősödött a bevételek növelésére való összpontosítás. Az ügyfelek megtartását különösen a szolgáltatóiparban és a kereskedelemben működő cégek tartották fontosnak. A válaszadók 62 százaléka szerint szükség van az értékesítési tevékenység és a marketing erősítésére. Három évvel korábban ez az érték csak 21 százalék volt.
A felmérésben részt vevő vállalkozások szerint az eddigieknél nagyobb kihívást jelent majd a gyorsan változó környezet, az üzemanyag- és alapanyagárak kiszámíthatatlan mozgása, az árfolyam-ingadozások és a sűrűn módosuló jogi környezet. A kisebb, 50 főnél kevesebb dolgozóval működő gyártó cégek helyzete több szempontból is kritikus. Egyrészt a magas kinnlevőség-állomány nehezíti a működésüket, másrészt oda kell figyelniük a beszállítóik megtartására is.
Ugyanakkor az MLBKT 2009-es válságfelméréséhez képest optimistábbak a cégek – derült ki az adatelemzéskor. A következő három hónap üzleti kilátásait a válaszadók egy hetes skálán értékelték. Míg 2009 áprilisában átlagosan 3,5 pontra, addig az idén 4,7-re értékelték a cégek a rövid távú lehetőségeiket. Csak a 10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató mikro- és kisvállalkozások szegmensében figyelhető meg, hogy a három évvel ezelőttihez képest pesszimistábban látják a következő hat hónap üzleti kilátásait.
Egyértelműen változnak az árképzési trendek 2009-hez képest. Míg korábban akciókkal, árcsökkentéssel próbált túlélni a cégek közel egyharmada, addig 2012-re ez az arány 14 százalékra csökkent. Árat emelni három évvel ezelőtt a vállalkozások hét százaléka tervezett, most 23 százalékuk gondolja azt, hogy nem kerülhető el az áremelés.
A felmérés szerint kikristályosodtak a sikeres válságkezelési stratégiák. Például hangsúlyosabbak lettek az ügyfélkapcsolati tevékenységek és a fejlesztések, a más cégekkel való együttműködések és a lobbizás.
Magos Katalin-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.