Nyugaton válságban van az új autók piaca
Ez azonban tulajdonképpen nem érte váratlanul a gyártókat, hiszen egy a múlt hónap végén megjelent tanulmány 7,2 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizált ez évre. Időarányosan ez meg is lenne, bár tegyük hozzá, az autókereskedők és -szervizek szövetsége, a CECRA szerint a 27 uniós tagországban és az Izland, Norvégia, Svájc alkotta EFTA-csoportban együttesen esik a forgalom, 7,2 százalékkal, 12,594 millió darabra. Ha a fenti 30 országot nézzük, akkor csupán 6,6 százalékkal csökkent tavaly januárhoz képest a forgalom.
Azonban a 15 nyugat-európai „régi” uniós tagország piaca csaknem 9 százalékkal szűkült, és ez már megijeszti az autóipari csoportokat, amelyek pesszimistának tartották a CECRA prognózisát, és boldogan kiegyeztek volna a PricewaterhouseCoopers elemzőivel, akik éves szinten csupán 4 százalékos eladáscsökkenést tartottak valószínűnek.
Ne temessük azonban az évet az első hónap adatai alapján, bár az biztosnak látszik, hogy az idei lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után.
A GDP-adatokat, a fogyasztói bizalmi indexet, valamint a munkanélküliségi ráta dinamikáját vizsgálva abban sem bízhatnak a gyártók és a beszállítók, hogy az új 11 tagország menti meg a munkahelyeiket. Mert igaz ugyan, hogy régiónkban 19 százalékkal több kocsi került az utakra, de a 11 országban együttesen mégis csupán 62,5 ezer darabról beszélhetünk, ez 8 ezerrel kevesebb, mint amennyi Hollandiában elkelt. Magyarországon hiába nőttek – nem az eladások, hanem a forgalomba helyezések – 44 százalékkal közel 5000 darabra, csak tiszavirág-életű fellendülésről beszélhetünk, hiszen csupán a különböző jogszabályokkal való játék eredményezte ezt a számot.
De térjünk vissza a földrész szerencsésebb oldalára, ahol ugyan az eurózónán kívül lévő Nagy-Britannia 123 ezer darabos piaca januárban nem szűkült, és valami különös fortély révén Németországban is csak 0,4 százalékkal karcsúsodott, 210 ezerre. Ám az olyan hagyományosan nagy autóvásárlók, mint a franciák és az olaszok ugyan 147, illetve 137 ezer új kocsit vettek, de ez 21, illetve 17 százalékkal kevesebb, mint tavaly januárban.


