BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyugaton válságban van az új autók piaca

Járműforgalmazás Januárban 7,1 százalékkal, 968 769-re esett az Európai Unióban forgalomba helyezett személyautók száma.

Ez azonban tulajdonképpen nem érte váratlanul a gyártókat, hiszen egy a múlt hónap végén megjelent tanulmány 7,2 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizált ez évre. Időarányosan ez meg is lenne, bár tegyük hozzá, az autókereskedők és -szervizek szövetsége, a CECRA szerint a 27 uniós tagországban és az Izland, Norvégia, Svájc alkotta EFTA-csoportban együttesen esik a forgalom, 7,2 százalékkal, 12,594 millió darabra. Ha a fenti 30 országot nézzük, akkor csupán 6,6 százalékkal csökkent tavaly januárhoz képest a forgalom.

Azonban a 15 nyugat-európai „régi” uniós tagország piaca csaknem 9 százalékkal szűkült, és ez már megijeszti az autóipari csoportokat, amelyek pesszimistának tartották a CECRA prognózisát, és boldogan kiegyeztek volna a PricewaterhouseCoopers elemzőivel, akik éves szinten csupán 4 százalékos eladáscsökkenést tartottak valószínűnek.
Ne temessük azonban az évet az első hónap adatai alapján, bár az biztosnak látszik, hogy az idei lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után.

A GDP-adatokat, a fogyasztói bizalmi indexet, valamint a munkanélküliségi ráta dinamikáját vizsgálva abban sem bízhatnak a gyártók és a beszállítók, hogy az új 11 tagország menti meg a munkahelyeiket. Mert igaz ugyan, hogy régiónkban 19 százalékkal több kocsi került az utakra, de a 11 országban együttesen mégis csupán 62,5 ezer darabról beszélhetünk, ez 8 ezerrel kevesebb, mint amennyi Hollandiában elkelt. Magyarországon hiába nőttek – nem az eladások, hanem a forgalomba helyezések – 44 százalékkal közel 5000 darabra, csak tiszavirág-életű fellendülésről beszélhetünk, hiszen csupán a különböző jogszabályokkal való játék eredményezte ezt a számot.
De térjünk vissza a földrész szerencsésebb oldalára, ahol ugyan az eurózónán kívül lévő Nagy-Britannia 123 ezer darabos piaca januárban nem szűkült, és valami különös fortély révén Németországban is csak 0,4 százalékkal karcsúsodott, 210 ezerre. Ám az olyan hagyományosan nagy autóvásárlók, mint a franciák és az olaszok ugyan 147, illetve 137 ezer új kocsit vettek, de ez 21, illetve 17 százalékkal kevesebb, mint tavaly januárban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.