Rossz Constanta dunai megközelíthetősége
A járművezetők kötelező pihenőidejének hasznosításáról egy olyan török hajótársasággal egyeztet a cég, melynek kompjai (és a török vasút) beszálltak az Anatólia felől Európába tartó, de éppen veszteglő kamionok továbbításába. „Jelentős szerep jutna a constantai kikötőre is” – mutatott rá Tomcsányi István vezérigazgató a tegnapi constantai kikötői napon.
Jót tehet a romániai kikötő forgalmának a bajai kikötő majdani kibővítése, de mindenekelőtt a Constantza Port saját fejlesztései. Segíthet a dunai víziút-üzemeltetők most zárult Newada projektje, a nagy dunai hajók azonosítását segítő rendszer és a készülő elektronikus hajózási térkép is, ezekről Schváb Zoltán helyettes államtitkár beszélt. Ezzel ki is merültek a derűlátó hozzászólások.
„A 2010-es 7 millió tonnáról tavaly 5 millió alá esett a Constantában átrakott magyar szállítmányok mennyisége, jórészt a Duna rossz hajózhatósága miatt” – mutatott rá a kikötő vezérigazgatója. A víz hol alacsony, hol magas, hol jeges volt, vagy dízel nem jutott a hajómotorba. Alexandru Victor Micula szerint a problémák megoldásához meg kell nyerni a politikusokat is.
„A Duna stratégiából csak két dolog hiányzik, a Duna és a stratégia” – közölte Szalma Botond, a Magyar Hajózási Szövetség elnöke. Emlékeztetett, hogy a stratégiáért felelős kormánybiztosnak épp a hajózhatóság szempontjából fontos bős–nagymarosi szabályozás nem feladata.


