Az ilyen típusú üzletpolitika szinte emblémájává vált Michael O'Learynek. Az ötvenéves ír üzletember szinte teljes karrierjét a Ryanairnek szentelte: a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján Tony Ryan adótanácsadójából küzdötte fel magát Ryan 1985-ben alapított légitársaságának helyettes vezetőjévé. Ő volt az, aki a veszteségesen működő cégből megcsinálta Európa egyik első és máig legsikeresebb fapados légitársaságát. A működés alapja az amerikai Southwest Airlines által kidolgozott üzleti modell. Ennek lényege az, hogy a repülőutakon az extra szolgáltatásokon spórol, így minimalizálva a versenyképes, vagyis extrém alacsony repülőjegyárak miatti bevételkiesést. Nemcsak a fedélzeten felszolgált ételek és az extra csomagok utáni (elvben önként fizetendő) díjakról van szó, de akár a repülőjegy mellé igényelhető szállás- vagy autóbérlés utáni jutalékból. És persze abból, hogy olcsóbb repülőtereken rövidebb ideig parkolnak a gépek, a személyzetnek pedig nem fizetik ki automatikusan a szállását.
O'Leary aztán az elmúlt évtizedben bebizonyította, a takarékosság a végletekig fokozható, és a fizetős szolgáltatások körénél a határ – képletesen is – a csillagos ég. Sokatmondó, hogy a 2010-ben átlagosan 33 eurós jegyárhoz képest 20 eurót kellett fizetni minden feladott csomag után – ez idén már 25 euróra nő –, de például 60 euró a „büntetése” annak, aki nem kinyomtatott beszállókártyával érkezik a repülőterekre, ahol már két éve nincsen check-in pultja a társaságnak.
Miközben versenytársai egytől egyig ellopták ötleteit, O'Leary sajátos stílusa is segített abban, hogy ezeket tudatosítsa az utasok és a szabályozók körében is. Legendásak kijelentései arról, hogy a környezetvédőket le kellene lőni, vagy hogy miért ne lehetne fizetőssé tenni a fedélzeti vécéket. Emlékezetes, hogy hárommillió eurós bírságot volt kénytelen a társaság fizetni, amikor az izlandi vulkánkitörés miatt leállított járatok után sokáig húzódozott kártérítés fizetésétől. Üzleti kultúrája része az is, hogy repülőtereket fenyeget távozással, ha túl magasnak ítéli annak díjait. (Ezt a fenyegetést 2010 tavaszán Ferihegyen be is váltotta.) Sőt, O'Leary vallja, a cég terjeszkedésének éppen ez az alku az alapja, mondván, nem az számít, hányan akarnak egy adott helyre menni, alacsony áraik bárhol képesek keresletet generálni. Igazát a cég sikere is alátámasztja.
Gyors növekedés
A több mint nyolcezer embert foglalkoztató Ryanair flottája 292 Boeing 737-800-asból áll, a maximum 189 utas szállítására alkalmas gépek átlagéletkora négy év alatt van. 1997-es részvénykibocsátása óta éves bevétele 230 millió euróról több mint 3 milliárd euróra nőtt, a profit ugyanebben az időszakban 48 millióról 339 millióra gyarapodott. Tavaly 76,4 millió jegyet adott el a Ryanair, ez ötszázalékos növekedést jelent 2010-hez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.