Már jogerős a Malév Zrt. felszámolását elrendelő végzés – derült ki a cégközlönyből. Ez azt jelenti, hogy az állam által kirendelt vagyonfelügyelő helyett már a kijelölt felszámoló felelős a cég ügyeiért. A hitelezőknek követeléseiket 40 napon belül kell bejelenteniük a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.-nek. Gyakorlatilag a Malévra megalkotott friss csődtörvényben bevezetett speciális szabályoknak pedig az a lényege, hogy egy céget megpróbálhassanak egy ideig egyben tartani, míg eldől: megmenthető vagy egyben eladható. Ezt szolgálja a 90 napos moratórium is, ami alatt élő szerződést (például a banki hitelszerződéseket) nem lehet felmondani. „A felszámolásban a kielégítés mértékét még nem lehet megmondani, arról csak a tevékenység számviteli lezárása és a felszámolási körbe vonható vagyon felmérése után lehet nyilatkozni” – hangsúlyozta Varga Jenő. A kijelölt felszámoló a Malév márkanévről elmondta: az az MNV Zrt. egyik leányvállalata, a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van. Az biztos, hogy kevés az eladható vagyonelem: legfeljebb irodai eszközök és szoftverek értékesíthetők.
A Malév csődje miatt a Budapest Airport (BA) tegnap hivatalosan is bejelentette, hogy csoportos létszámleépítésbe kezd. Minden negyedik embert érinti az elbocsátási hullám, amely során 250 munkavállalótól kénytelenek megválni.
„Nem maradt más lehetőség a nemzeti légitársaság leállása után. Az üzemeltetési és vállalati struktúrát a megváltozott helyzethez kell igazítani” – mondta lapunknak Hardy Mihály. A BA kommunikációs vezetője emlékeztetett: elveszítettek 1,5 millió átszálló Malév-utast. Egészen mostanáig mindössze nagyjából évi egymillió utas elszállítására ajánlottak fel a légitársaságok kapacitást a korábbi fő Malév-útvonalakon, ezek jelentős része viszont a fapados szektorból érkezett. A repülőtér számára a Malév-utasok elvesztésén felül további pénzügyi kiesést jelent a Malév által bérelt irodák, helyiségek, parkolók, valamint a budapesti javítóbázis kiesése. A BA számos takarékossági és költségcsökkentő lépésről is döntött: például az ez évre tervezett több mint 60 millió euró összértékű beruházás és fejlesztés felfüggesztéséről. Hardy Mihály szerint a tulajdonosok biztosan nem engedhetik meg maguknak, hogy a követeléseikről, illetve a helyzet kezeléséről lemondjanak. Emlékezetes: Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos múlt szerdán azt mondta, hogy közel 1000 milliárd forint az az állami teher, amit a BA-val kötött szerződés tartalmaz, ha a Malévet felszámolásra ítélik. A bemutatott szerződés arra az esetre szab terheket a magyar állam számára, ha a Malév felszámolása megkezdődik.
Miből fizetnek?
A Malév összes kötelezettsége február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, beleértve az 5 százalékos tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank 120 millió euró követelését. A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a BA-nak 14 millió euróval tartozik a Malév. A cég 88 milliárd forinttal tartozik az államnak is, mert valamiből vissza kellene fizetnie azt az öszszeget, amelyet 2007–10 között kapott állami támogatásként. A már visszaszállított Malév-gépek lízingcégével, az ILFC-vel szemben is van egy 100 millió dollár körüli tartozás, ami az elmaradt karbantartási díjakat fedezi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.