BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra bevonult a Ryanair Ferihegyre

Megkezdte budapesti működését a Ryanair ír légitársaság. Az öt repülős bázis 350 millió dolláros beruházást jelent.

Megnyílt pénteken a Ryanair budapesti bázisa a Liszt Ferenc repülőtéren. A Malév által üresen hagyott, a fapados légitársaságoknak eddig drágának számító 2-es terminálról felszállt az ír fapados légitársaság első járata Barcelonába, majd a második Londonba. Az első landoló gép kis késéssel szintén Barcelonából érkezett. A tervek szerint március közepétől 4, majd március 26-tól 5 repülőgép állomásozik majd Budapesten. Ez 350 millió dollár beruházást jelent. A márciusi két új Boeing 737-es a seattle-i gyárból érkezik. A bázisra 250 dolgozót vesznek fel, az útitervben 32 új útvonal szerepel. Nem tudni, milyen piackutatás előzte meg a döntéseket.

A szigorú költségpolitikájáról és olcsó jegyeiről ismert ír diszkontlégicéggel vélhetőleg nehéz lesz a riválisoknak tartaniuk az árversenyt. A Ryanair Brüsszelbe, Milánóba, Rómába, Londonba és Madridba is kínál 3500 forintos jegyet. A legnagyobb vetélytárs Wizz Air még a mostani, 20 százalékos kedvezménnyel együtt is legalább a kétszereséért adja jegyeit. „Bár még mindig viszonylag magas a reptéri költség, maradunk, amíg ezen a szinten marad. Eddig sokan nem tudtak Budapestre jönni a Malév megfizethetetlen jegyárai miatt, de mi mindenkinél legalább ötven százalékkal olcsóbbak leszünk” – fogalmazott Michael O’Leary. A Ryanair vezérigazgatója nem zárkózik el attól, hogy egy díjcsökkentést további útvonalnyitásokkal honoráljon. A január végén közölt kétmillió utassal szemben a Ryanair 2,4 millióval számol az első évben. Jelenleg legalább 45 ezer foglalása van. „Kapcsolatunk a repülőterekkel olyan, mint egy férfi-nő kapcsolat: összejönnek, szakítanak, kibékülnek, megint szakítanak, végül mindkét fél beadja a derekát és frigyre lépnek” – beszélt a repterekhez való viszonyáról a Ryanair vezére, aki szerint 2010-ben is egy kisebb vita miatt vonult ki az ír fuvarozó Magyarországról.

A légicéget 1985-ben alapította Declan Ryan (a cég névadója), Liam Lonergan, az ír Club Travel utazási iroda tulajdonosa és a Ryan testvérek édesapja, Tony Ryan. Kezdetben egyetlen 14 üléses repülőgéppel repültek Waterford és London között. A 90-es évek második felében kezdődött el a Ryanair diadalmenete. Miután a cég részvényeit bevezették előbb a dublini tőzsdére, később az amerikai NASDAQ-ra, az így megszerzett tőke segítségével 2 milliárd dollárért 45 új Boeing 737-est rendeltek meg 1998-ban, s új bázisrepülőterek nyitásába kezdtek. Az Európai Unió bővítésével újabb piacokra törhetett be a cég, de Magyarországon csak 2006-ban szállt le az első gépe, a Balaton melletti Sármelléken. A magyar utasoknak 2010 októberétől mostanáig Pozsonyig kellett utazniuk, ha a Ryanair járatait szerették volna igénybe venni.

Másfél milliárd jár a dolgozóknak

A számítások szerint 8,2 milliárd forintra van szükség a Malév Zrt. munkavállalói bérkövetelésének és munkabérének rendezésére, ebből nettó 1,5 milliárd a dolgozóknak jár, hatmilliárd pedig a járulékok és adók összege. Nagy erőkkel folyik a pontos vagyon feltérképezése és a lehetséges források feltárása – közölte a Malév. A bérfizetési kötelezettség a csoportos létszámleépítés bejelentésétől számított 53 napra vonatkozik. Pénteken délelőtt Szlovákia felé elhagyta a magyar légteret a Malév utolsó Budapesten maradt Boeing 737-ese is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.