BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beszáradt az országban a nyomtatópiac

Továbbra sem képes talpra állni a nyomtatóeszközök hazai piaca. Az értékesítés tavaly is messze elmaradt a válság előtti szintekről, s egyelőre semmi jel nem utal arra, hogy az idén számottevő bővülés jöhet.

Mindössze fél százalékkal bővült 2011-ben a magyarországi nyomtatóeszközök piaca. Az IDC piackutató cég adatai szerint tavaly hazánkban 327 ezer ilyen készüléket értékesítettek, s ez bár ezerrel több, mint egy évvel korábban, a 2009-es lokális mélypontot pedig már majd 10 százalékkal haladja meg, a válság előtti szintektől azonban továbbra is több mint negyedével elmarad.

A gazdasági krízis ráadásul nem csak darabszámban hozott visszaesést: az elmúlt években az árak is számottevően csökkentek, ennek eredményeként a piac igencsak átalakult. A tendenciák nem igazán kedveztek a hagyományos, kizárólag nyomtatásra alkalmas tintasugaras készülékeknek, amelyek értékesítése beszakadt a közelmúltban, miközben az egyre olcsóbbá váló többfunkciós lézeres gépek keresettebbek lettek – mondta lapunknak Hitter Lénard, az IDC elemzője. A szakértő jelezte: a lézernyomtatóknál például csak tavaly 20 százalékos növekedést regisztráltak a többfunkciós készülékek esetében, miközben az egyfunkciós tintasugaras nyomtatóból 2011-ben alig feleannyi fogyott, mint egy évvel korábban.

A visszaesést egyértelműen a kedvezőtlen gazdasági helyzet okozta, s miután ebben az idén sem lesz változás, Hitter Lénard szerint 2012-ben jobb esetben stagnálhat az értékesítés. A lakosság részéről – az elkölthető jövedelem további csökkenése miatt – szinte biztosan nem várható a kereslet számottevő növekedése, míg a nagyvállalati szegmens stabil, kiszámítható keresletet támaszt évről évre, a kkv- piacon pedig – az elmúlt évekhez hasonlóan – az idén is enyhe hanyatlás jöhet.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy alapvetően a gyártók sem túl optimisták. A teljes piac több mint 90 százalékát adó A4-es készülékek szegmensében az egyik legnagyobb szereplőnek számító Xeroxnál például arra számítanak, hogy darabszámban és forgalomban is szűkülhet a piac 2012-ben. Udvardi Gábor, a vállalat marketingvezetője elmondta, hogy az idén a tavalyi eredmények megismétlésére törekszenek, majd hozzátette: bár a konkurensek jelentős része növekedést vár 2012-re, mivel a teljes piacon visszaesést hozhat ez az év, reményeik szerint az idei számok elegendők lehetnek ahhoz, hogy darabszámban is tovább közeledjenek a legnagyobb versenytársakhoz.

Némileg talán kedvezőbb lehet a helyzet az A3-as készülékek esetében, az ebben a szegmensben piacvezető Konica Minolta szerint. Székely Dániel direkt értékesítési vezető lapunknak elmondta: a társaság tavaly igen erős esztendőt zárt, hiszen a naptári évben az új hardverek értékesítése mintegy 10 százalékkal emelkedett 2010-hez viszonyítva, ennek köszönhetően a cég március 31-én végződő üzleti évében a 2010-es rekordárbevételnél is 12 százalékkal magasabb forgalmat remél. Az idei várakozásokat tekintve ugyanakkor a Konica Minolta is óvatos. Székely Dániel elmondta: a várható forgalom alakulását rendkívüli mértékben befolyásolja az állami szektor vásárlóereje, ezen a területen azonban egyelőre nem látni tisztán.

Várhatóan az árak esése is folytatódik, ezen a területen azonban egy új tendencia is megfigyelhető. A vállalatok ugyanis a készülékek ára mellett egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek kommunikációjukban az úgynevezett teljes birtoklási költségre (TCO), tehát a fenntartáshoz kapcsolódó kiadásokra is, ez pedig a korábbi üzleti modell átalakulását jelzi. Eddig ugyanis az volt az általános, hogy a cégek igen olcsón – gyakran előállítási költség alatt – értékesítették készülékeiket, majd a hasznot a kiegészítőktől (például a tintapatron- vagy tonereladásoktól) várták. Így fordulhatott elő, hogy egyes esetekben a tinta és a tintával árult nyomtatók ára között alig volt különbség, márpedig a fogyasztó, aki ezt felismerte, gyakran nem patront vásárolt meglévő nyomtatójába, amikor az kifogyott, hanem egész egyszerűen új készüléket vett. Ilyen körülmények között azonban már a korábbi üzleti modell nem működőképes, ezért a cégek – abban bízva, hogy a vevők hosszú távon gondolkodnak – egyre gyakrabban nem ár, hanem TCO alapján hasonlítják össze az egyes készülékeket, s a fejlesztések során is ennek csökkentésére helyezik a fő hangsúlyt. A Xerox a közelmúltban vezette be új termékcsaládját, amelyet úgy hirdetnek, hogy a piacon a legalacsonyabb a teljes életciklusra vetített költsége, míg a Konica Minolta nyáron mutatja be új termékcsaládját, amelynél az egy oldalra eső üzemeltetési költségek csökkenése kapta a fő szerepet.

Jandó Zoltán-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.