Januárban még kismértékű növekedést regisztrált a statisztikai hivatal a kiskereskedelemben, de februárban már csökkentek (1,4 százalékkal) az eladások, így az év első két hónapjában 0,4 százalékos volt az elmaradás mértéke az előző év azonos időszakához képest. Az országos üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben februárban 552 milliárd forint, az év első két hónapjában 1113 milliárd forint értékű forgalom realizálódott.
Ellentétes mozgások voltak megfigyelhetők a különböző árucikkek esetében. Nagy zuhanást könyveltek el a bútorok és műszaki cikkek forgalmazói, ezeknek az eladásai csaknem egytizedével maradtak a tavalyi volumen alatt. Ennél is nagyobb mértékű volt a visszaesés az összes forgalomból csekély súlyt képviselő használtcikküzletekben (-22,6 százalék). A gyógyszerek, gyógyászati termékek értékesítésében is az átlagosnál nagyobb volt az elmaradás. Az üzemanyagtöltő állomások eladásai továbbra is estek a benzin és a gázolaj folyamatos drágulása miatt. Februárban az értékesítés 2 százalékkal maradt el a bázistól.
Az élelmiszer-forgalom viszont 1,7 százalékkal nőtt. Bővíteni tudták – igaz, csak kismértékben – az eladásaikat a könyveket, számítástechnikai cikkeket értékesítő boltok, míg a textilruházati és lábbeliüzletekben gyakorlatilag stagnált a forgalom volumene. A csomagküldő és internetes kereskedők is elég meggyőzően, 3 százalékkal növelték forgalmukat.
Az Eurostat e hónap elején közzétett közleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012. februárban 1,1 százalékkal, az eurózóna országaiban 2,1 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Magyarország az EU-27 átlagának közelében volt.
Bár az elemzők szerint februárban a vártnál nagyobb mértékben esett a forgalom, az Országos Kereskedelmi Szövetség úgy látja: a jelenlegi helyzet alapján – kedvezőtlen gazdasági környezetváltozással nem számolva – van esély arra, hogy a kereskedelmi fogyasztás elérje a tavalyi szintet az egyes szegmensek hullámzó teljesítménye mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.