A Jászapátin, Kunszentmártonban és Jászalsószentgyörgyön üzemet fenntartó cég ügyvezető igazgatója, Ilonka Boldizsár elmondta, hogy Kelet-Magyarországon mintegy 350 partnerük számára, közel 130 féle terméket tízezres darabszámban szállítanak minden nap.
Ahhoz, hogy talpon maradhassanak, folyamatosan gondoskodni kellett az elmúlt évtizedekben a technológia, a gépek megújításáról, ugyanakkor ez mit sem ért volna a képzett munkaerő foglalkoztatása nélkül. Ez idő szerint a szakmunkások aránya a vállalkozásban meghaladja a harminc százalékot.
– Az elmúlt években, 2009-től kezdődően rendkívül nehéz gazdasági időszakot élnek meg a pékségek. Iparági szinten a tevékenység jövedelmezősége egy százalék körül mozog – mutatott rá Ilonka Boldizsár. – Míg korábban folyamatosan gondoskodni tudtunk a technológia megújításáról, most el kell halasztanunk a fejlesztéseket. Ugyanakkor a megmaradáshoz szükséges a kiváló minőségű áru biztosítása, jelen kell lennünk mind a hagyományos sütőipari termékek, mind az egészséges termékek piacán. Közben törekednünk kell a szakbolthálózat bővítésére – mondta.
A cégvezető szerint ezen követelmények mellett rendkívül szigorú költségelemzéseket, költségcsökkentő lépéseket kell végrehajtani az ágazat minden egyes szereplőjének, köztük a Sütőház Kft.-nek is.
– A cégünk természetesen végrehajtotta idén az elvárt béremelést dolgozói számára, viszont a piac csak minimális mértékben fogadja el az áremelkedést. Mindezzel párhuzamosan tovább tart az üzemanyagárak, az energiaköltségek jelentős növekedése, amely tényezők öszszessége alapjaiban gyengítették meg a hazai sütőipart.
Ilonka Boldizsár véleménye szerint a nehéz helyzetből kivezető utat jelenthet egy stabil, kiszámítható gazdaságpolitika, hiszen jelenleg az ágazat a fennmaradásáért küzd.
– Aki korábban elmulasztotta az amúgy szükséges fejlesztések végrehajtását, az most nem tudja ezt bepótolni. Évekkel ezelőtt új pékség létrehozására, egy cukrászüzem beindítására is volt lehetőségünk, az elmúlt 3-4 esztendőben ilyen léptékű bővítésre nincs lehetőség.
Jelenleg a meglévő létszám megtartása is komoly fejtörést okoz a cégnek. – Próbálunk a legvégsőkig kitartani – tette hozzá a vezető –, dolgozóinkat megtartani, de ez egyre nehezebb feladatnak tűnik. Amennyiben a költségeink tovább növekednek, az áremelési igényeinket pedig a piac nem fogadja be, sajnos veszélybe kerülhetnek a munkahelyek. Ha megoldást jelent, először a munkaidő-csökkentést vezethetjük be, de ha ez sem használ, elképzelhető a létszámleépítés.
Még a megyén belül is óriási különbségek vannak a vásárlóerő alakulásában. A cégvezetés meglátása szerint a Jászberény környéki ipari vállalkozások erősödésével van esély arra, hogy az itt működő cégek bővítsék termelésüket. Ez a keresetek, így pedig a vásárlóerő növekedését eredményezheti. Ebben az esetben pedig a sütőipari cégeknek is nőhet az esélyük a talpon maradásra. Kunszentmárton környékén azonban ilyen ipari potenciál, hasonló fejlődési lehetőség nem mutatkozik.
Az elmúlt évben a cég termelésének volumene, a kereslet csökkenésével párhuzamosan, mintegy tíz százalékot esett viszsza. – Alapvetően nem vagyok derülátó a sütőipar és ezen belül vállalkozásunk jövőjét illetően. Elkészültek a vészforgatókönyvek, de azt reméljük, hogy mégsem kell majd a létszámleépítésről döntenünk – fogalmazott Ilonka Boldizsár.
- Született: 1952
- 2000-től 2008-ig a Magyar Pékszövetség elnöke
- 2008-tól a Pékek Világszövetségének alelnöke
- Született: 1952
- 2000-től 2008-ig a Magyar Pékszövetség elnöke
- 2008-tól a Pékek Világszövetségének alelnöke Félezer pékség szűnt meg Az elmúlt hét évben hazánkban mintegy 500 pékség zárt be. Jelenleg 1300 vállalkozás működik az ágazatban, többségében (73 százalékban) öt és húsz fő közötti foglalkoztatotti létszámmal – tudtuk meg Ilonka Boldizsártól. Szerinte – aki a Pékek Világszövetsége alelnöke is egyben –, sajnos a multik üzletpolitikája rendkívüli módon megnehezíti helyzetüket. – Saját termékeiket akár veszteséggel is kínálják, annak érdekében, hogy üzletükbe vonzzák a vásárlókat. Mindemellett pedig az ott előállított áruk minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. A vásárlók legtöbbje, teljesen érthető módon, a termékek kiválasztásakor elsősorban azok árát nézi, és csak ezután vizsgálja meg, hogy milyen annak a minősége.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.