Ugyan két hét múlva valamennyi fapados légitársaság átköltözik a repülőtér 2-es termináljára, és ezzel megoldódik a Malév csődjével bekövetkező alacsony kihasználtság, de egyben új probléma is születik. A hagyományos légitársaságok ugyanis aligha fogják szó nélkül hagyni, hogy nekik magasabb reptérhasználati díjat kell fizetniük, mint a diszkontoknak. „A fapadosok között nem tettünk különbséget, így mindenkivel sikerült megállapodni. Gondot az okozott, hogy mindenki reggel 6-kor szeretne indulni” – mondta lapunknak Hardy Mihály, a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője. A tavalyi 110 ezer fel- és leszállással szemben idén 82 ezret becsülnek, ami a tíz évvel ezelőtti adatnak felel meg. Ez azért fontos, mert a leszállási díjak adják a reptér árbevételének jelentős részét. A tárgyalások alatt az átköltöző öt légitársaság (easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air) egyaránt abban volt érdekelt, hogy minél alacsonyabb költségszinten tudja a repteret igénybe venni. Ugyanis emiatt tudnak alacsony jegyárakat biztosítani az utasoknak. A BA pedig arra törekedett, hogy a lecsökkent forgalmat megpróbálja kizárólag a kettes terminállal kiszolgálni. Azt egyelőre nem tudni, hogy a fapadosok végül hajlandók voltak-e többet fizetni a 2-es terminál használatáért, de úgy tudjuk, hogy utasonként öt euróval magasabb a hivatalos tarifa. „Mivel a Wizz Air valamennyi budapesti járata május 30-tól a 2-es terminálról indul, illetve oda érkezik, javasoljuk, hogy utasaink ismerkedjenek meg a 2-es terminálhoz vezető útvonalakkal. A Wizz Air kedvező áron biztosít transzferjáratokat a repülőtér és Budapest központja között” – mondta lapunknak Abrán György, a Wizz Air kereskedelmi igazgatója. Az biztos, a kettes terminál új légitársaságai közül néhányan busz nélkül fogják megoldani az utasok kiszolgálását. A Ryanair is úgy látja, hogy a repülőterek üzemeltetői többé már nem háríthatják át a költségeik sokaságát a légitársaságokra. „Elmúltak azok az idők, amikor a régi, túlszabályozott rendszerben a magas áron utaztató légitársaságra a repülőterek áthárították költségeiket. Az olcsó jegyekhez elengedhetetlen a reptéri költségek lefaragása” – mondta Michael O’Leary. Az ír fapados cég vezérigazgatója szerint a költségek csökkenthetők a jelenlegi, bevásárlást előtérbe toló modell egyszerűsítésével, amely a csak „shoppingcentereket” működtető gazdag repülőtereknek jó.
Az Európai Unió szabályai szerint az uniós légitársaságoknak csak le- és felszállási időt kell kapniuk adott repülőtéren a légi irányítástól, meg kell fizetniük a leszállási és egyéb díjakat, repülési tervet kell benyújtaniuk, és ezzel már jogosultak az EU-n belül bármely repülőtér használatára.
A BA költséghatékonyságát biztosítja, hogy kiüríti a 2005-ben milliárdokért felújított egyes terminált. De valószínűsíthető, hogy a fapadosok által fizetett reptéri díjak együttvéve sem tesznek ki annyit, mint amennyit a Malév fizetett. A díjak jelenleg nem érik el a lehetséges maximumot sem, mert a BA szeretne minél több utast és fapados társaságot idecsábítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.