BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymás mellett a riválisok

Emelkedhetnek a fapados légitársaságok jegyárai, ha megfizetik a reptér kettes termináljának magasabb használati díjait.

Ugyan két hét múlva valamennyi fapados légitársaság átköltözik a repülőtér 2-es termináljára, és ezzel megoldódik a Malév csődjével bekövetkező alacsony kihasználtság, de egyben új probléma is születik. A hagyományos légitársaságok ugyanis aligha fogják szó nélkül hagyni, hogy nekik magasabb reptérhasználati díjat kell fizetniük, mint a diszkontoknak. „A fapadosok között nem tettünk különbséget, így mindenkivel sikerült megállapodni. Gondot az okozott, hogy mindenki reggel 6-kor szeretne indulni” – mondta lapunknak Hardy Mihály, a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője. A tavalyi 110 ezer fel- és leszállással szemben idén 82 ezret becsülnek, ami a tíz évvel ezelőtti adatnak felel meg. Ez azért fontos, mert a leszállási díjak adják a reptér árbevételének jelentős részét. A tárgyalások alatt az átköltöző öt légitársaság (easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air) egyaránt abban volt érdekelt, hogy minél alacsonyabb költségszinten tudja a repteret igénybe venni. Ugyanis emiatt tudnak alacsony jegyárakat biztosítani az utasoknak. A BA pedig arra törekedett, hogy a lecsökkent forgalmat megpróbálja kizárólag a kettes terminállal kiszolgálni. Azt egyelőre nem tudni, hogy a fapadosok végül hajlandók voltak-e többet fizetni a 2-es terminál használatáért, de úgy tudjuk, hogy utasonként öt euróval magasabb a hivatalos tarifa. „Mivel a Wizz Air valamennyi budapesti járata május 30-tól a 2-es terminálról indul, illetve oda érkezik, javasoljuk, hogy utasaink ismerkedjenek meg a 2-es terminálhoz vezető útvonalakkal. A Wizz Air kedvező áron biztosít transzferjáratokat a repülőtér és Budapest központja között” – mondta lapunknak Abrán György, a Wizz Air kereskedelmi igazgatója. Az biztos, a kettes terminál új légitársaságai közül néhányan busz nélkül fogják megoldani az utasok kiszolgálását. A Ryanair is úgy látja, hogy a repülőterek üzemeltetői többé már nem háríthatják át a költségeik sokaságát a légitársaságokra. „Elmúltak azok az idők, amikor a régi, túlszabályozott rendszerben a magas áron utaztató légitársaságra a repülőterek áthárították költségeiket. Az olcsó jegyekhez elengedhetetlen a reptéri költségek lefaragása” – mondta Michael O’Leary. Az ír fapados cég vezérigazgatója szerint a költségek csökkenthetők a jelenlegi, bevásárlást előtérbe toló modell egyszerűsítésével, amely a csak „shoppingcentereket” működtető gazdag repülőtereknek jó.

Az Európai Unió szabályai szerint az uniós légitársaságoknak csak le- és felszállási időt kell kapniuk adott repülőtéren a légi irányítástól, meg kell fizetniük a leszállási és egyéb díjakat, repülési tervet kell benyújtaniuk, és ezzel már jogosultak az EU-n belül bármely repülőtér használatára.

A BA költséghatékonyságát biztosítja, hogy kiüríti a 2005-ben milliárdokért felújított egyes terminált. De valószínűsíthető, hogy a fapadosok által fizetett reptéri díjak együttvéve sem tesznek ki annyit, mint amennyit a Malév fizetett. A díjak jelenleg nem érik el a lehetséges maximumot sem, mert a BA szeretne minél több utast és fapados társaságot idecsábítani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.