Közbeszerzés nélkül, kínai pénzből épül a magyar gyorsvasút
Matolcsy György és a China Development Bank alelnöke május 1-jén írt alá megállapodást írt a bank által biztosított egymilliárd euró értékű fejlesztési hitelkeret felhasználásáról, a MÁV és a kínai vasúttársaság (CRCC) pedig együttműködési megállapodást kötött a repülőteret a Keleti pályaudvarral összekötő gyorsvasút-beruházás „elősegítéséről”. A két hír összefügg: a korábbi híradások alapján nyilvánvaló, hogy a gyorsvasútépítést – részben legalábbis – a kínai hitelkeret finanszírozná.
A százmilliárd forintos nagyságrendű projekt magyar résztvevőit várhatóan nem közbeszerzési eljárásban választják ki. A közbeszerzési törvény szerint ugyanis nem kell alkalmazni a törvényt „nemzetközi szerződésben meghatározott külön eljárás alapján történő beszerzésre, ha az Európai Unión kívüli állammal kötött szerződés projekt közös megvalósításával vagy hasznosításával összefüggő beszerzésre vonatkozik”.
Az elmúlt években a repülőtérre vezető gyorsvasút terve többször is fölmerült. 2010-ben megjelentek az esetleges kínai részvételről szóló hírek is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium novemberben – Fellegi Tamás kínai útja után – arról számolt be, hogy kínai–magyar megállapodások aláírása várható a magyarországi beruházásokra fordítható egymilliárd eurós fejlesztési keret felhasználásáról. Ebben a gyorsvasút konkrét projektként szerepel, a CRCC vezetője pedig a közlemény szerint hangsúlyozta: a fejlesztésben „meghatározó mértékben” számítanak magyar alvállalkozók és beszállítók részvételére.

