BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Középpontban a versenyképesség

A versenyképesség növelése, az EU-támogatás hatékony felhasználása, a vasúti kamionszállítás (ro-la) helyének reális megítélése, szabályozási rendszerek, valamint a Magyar Logisztikai Stratégia aktualizálása. Ezeken a területeken szeretne eredményeket elérni 2012-ben a Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) soros elnökeként Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A tervek részleteiről szólva a LEF soros elnöke elmondta, hogy szeretnék a logisztikai szolgáltató ágazatok egyedi és időszerű, versenyképességük szempontjából fontos néhány igényét a kormányzat figyelmének középpontjába állítani. Javaslatuk hátterében a versenyképesség növelése és az EU támogatási rendszerének hatékony felhasználása áll. Amíg ugyanis a jelen EU-költségvetés lehetővé tette Magyarország számára, hogy elsősorban nagy infrastrukturális beruházásokon keresztül éves befizetésünk 3-4-szeresét hívhatta le, addig egyre inkább valószínűsíthető az EU azon szándéka, hogy a következő költségvetésben a lehívási plafont a befizetési kötelezettség körülbelül kétszeresére redukálja. Így a rendelkezésre álló támogatások hatékony felhasználásának fontossága még inkább növekszik. Ezért a LEF olyan pályázati lehetőség kidolgozását javasolja, amely azon versenyképességi mutatók javítását célozza meg, amelyeken a Világbank LP (logisztikai teljesítmény) indexe alapul. A támogatásra érdemes logisztikai központoknak így lehetősége nyílna a biztonsági és nyomon követési rendszerek és berendezések beszerzésére, a vámszabad területek és raktárak, valamint az intermodalitást lehetővé tevő infrastruktúrák, illetve eszközrendszerek kialakítására. A támogatandó logisztikai központok meghatározása lehetne a már létező minősítési rendszer vagy az újabb minősítés a Világbank indikátoraival kiegészített változata alapján.

A ro-la rendszer létjogosultságának indoklása kapcsán Doór Zoltán emlékeztetett arra, hogy a 2012. évi költségvetésben már nem szerepel támogatás erre a kísért forgalmú, környezetbarát áruszállítási rendszerre. Ennek oka, hogy öt évvel ezelőtt úgy tervezték, hogy a támogatás fokozatosan nullára csökken a használatarányos útdíj progresszív bevezetésével arányosan, ahonnan visszapótolják a támogatást. A LEF soros elnöke szerint Európában nem minden országban van létjogosultsága a ro-lának, de Magyarországnak a délről-délkeletről érkező kamionforgalom miatt igen.

A LEF ezért szakmai anyagot készít elő, amely során több új, eddig nem taglalt szempont is felmerült. Az új felismerések pedig a nézetek szembeállítását és objektív magánszférai szakmai vélemény bevonását indokolják a ro-la helyének reális megítélésének érdekében. Ezért javasolják, hogy az Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közös védnöksége alatt, a KTI, valamint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ bevonásával a szakma szervezzen meg egy moderált kerekasztal-beszélgetést a témában legtájékozottabb szakemberek részvételével. A találkozó sikerét a meghívott résztvevők által előzetesen kidolgozott tematikának és célmeghatározásnak kell biztosítania – fogalmazott a LEF soros elnöke.

A szabályozási rendszerek téma kapcsán elnöke elmondta, hogy Magyarország centrális elhelyezkedéséből, illetve az országon áthaladó négy közlekedési folyosó létéből eredő megkerülhetetlenségünk mára mítosszá vált. A maradék lehetőségeink megőrzése érdekében – miután beruházási források korlátozottan állnak az ország rendelkezésére – szabályozással kell a meglévő közlekedési rendszerek hatékonyságát javítani. Példaként említette, hogy a vasút versenyképességét elősegítő szabályozást kell kialakítani. A közúton pedig a használatarányos útdíjat be kell vezetni (a magyar vállalatok megfelelő kompenzációja mellett). Az idei célok között szerepel a Magyar Logisztikai Stratégia aktualizálása is. Ennek fókuszába a regionális versenyképességet állítják.

Logisztikaiteljesítmény-index

A Világbank 2007 óta kétévente jelenteti meg a 130 ország logisztikai teljesítményét összehasonlító indikátort (Logistics Performance Index, LPI). Magyarország 2007. évi 32. helyről 2009-re az 52. helyre esett vissza. A tavalyi besorolásunk még nem ismert. A Világbank hat szempontból, a logisztikai szolgáltatásokat igénybevevő nemzetközi megbízók véleményére alapozva határozza meg az országok LP-indexét.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek