A Devise 2010 végén Hogyan dönt a döntéshozó? címmel bonyolított le országos kutatást. Az ennek alapján készült elemzés egyik megállapítása az volt, hogy a kutatásba bevont mintegy 450 vezető jelentős része önkritikus magával szemben, és csak kis hányaduk vallotta magáról azt, hogy tökéletes. A túlnyomó többség sok-sok területen találta magát fejlesztendőnek annak érdekében, hogy jobb döntéshozóvá váljon.
A kutatásban részt vevők ugyanis 19 elem közül választhatták ki azokat, amely(ek)ben gyengének gondolták magukat. Nagyon sokan voltak, akik a választási lehetőségek felét is megjelölték! Ez azért fontos fejlemény, mert nem mindegy, hogy olyan vezető irányít, akinek bár vannak hibái, hajlandó korrigálni azokat, vagy olyan, aki azt hiszi magáról, hogy tökéletes, és még a mások számára egyértelműen és nyilvánvalóan rossz döntéseket, hibákat sem ismeri be.
Dara Péter felidézte, hogy felsőoktatási kurzusokon, képzéseken, tréningeken vagy konferenciákon kérésére alig 50 százalék teszi fel a kezét arra a kérdésre, hogy büszke-e a főnökére, s bizony a cégeknél folytatott munkavállalói elégedettség-elkötelezettség vizsgálatok során is sokszor ugyanez igazolódik vissza. A válaszokból az is kiderült, hogy egy-egy vezető megítélésében a megkérdezettek a döntésképességet, a hitelességet, az őszinteséget, a hibák felvállalását tartják meghatározónak.
Persze senki nem azt várja el, hogy a vezetők a nagy nyilvánosság előtt hamut szórjanak a fejükre. Az is nyilvánvaló, hogy számos problémával, kihívással, recesszióval, versenytársakkal küszködve senki sem lehet tökéletes. Aki ezt felismeri, az már Dara Péter szerint elindult a fejlődés útján.
Ezt erősítették meg a Devise más felmérései is. A Mi lesz a bérekkel és juttatásokkal 2012-ben? című országos, 835 magyarországi munkáltatóra kiterjedő kutatásban a megkérdezettek több mint negyede a minimálbér-emelés kigazdálkodására a hatékonyságnövelést jelölte meg eszközként. A hatékonyságnövelés azonban évek óta egyre több szervezet számára feladat. Megdöbbentő volt látni, hogy sok olyan vállalkozás, amely már tavaly is rossz évet zárt, illetve az idén is negatívak a kilátásai, nem kíván semmiféle hatékonyságnövelő intézkedést, például menedzsmentfejlesztést végrehajtani.Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy a nehéz helyzet már eddig is több szervezetet a megtisztulás, az új irányok keresése útján indított el.
(Dara Péter cikke a témáról a Manager Magazin májusi számában olvasható.)