A magyarországi értékesítés bővülése mögött a piaci tényezők mellett több olyan intézkedés is áll, amelyekkel a Shell a válság miatt megromlott, illetve a verseny miatt megnehezült értékesítése lehetőségeire válaszolt. Az előremenekülés egyik útja egy-egy új üzemanyagtípus tavalyi és idei bevezetése volt. A Shell 2011-ben piacra dobott dízelje és benzinje ugyanannyiba kerül, mint az addig is forgalmazott alaptermék, de fajlagosan kevesebbet kell belőlük használni. A múlt héten bevezetett – és a Ferrarival kifejlesztett – üzemanyag az extra kategóriában jelent új minőséget. A világ több mint 90 országában jelen lévő csoport évi 1,1 milliárd dollárt fordít kutatásra és fejlesztésre.
Hozzáfogott a cég a töltőállomásoknál lévő boltok kínálatának és szolgáltatásainak bővítéséhez is, emiatt azonban magukat a boltokat is át kell alakítania. A munka az év elején indult, és bár eredetileg 2-3 évesre tervezték, az év végére végeznek velük. Ekkorra a Shell Magyarország Zrt. minden töltőállomásán kaphatók majd egyebek között meleg, elvihető és helyben készült élelmiszerek is. (A Shell Magyarországon 234 töltőállomást üzemeltet, ezzel a Mol mögött a második legnagyobb hazai üzemanyag-kiskereskedő. Kútjaiból 51-et a Tescótól bérel.)
A beruházás költségeit Kapitány István nem árulta el, viszont elmondta, hogy az autópályák használatával jelentős szinergiák érvényesülhetnek az egymáshoz közeli országokban lévő shopok áruellátásában. A magyarországi autópályákon árkedvezményt is bevetett a Shell: literenként akár 16 forinttal is olcsóbban adja annak a benzint és a dízelt, aki a kút shopjában vásárol legalább 1100 forintért. A boltok fejlesztése azért is nagyon fontos – ahogyan más üzemanyag-kiskereskedőknek is –, mert forgalmuk folyamatosan nő. Könnyebbséget remél Magyarországon a Shell a válságadó év végi kivezetésétől is.
Kapitány István európai szinten is elégedett cége értékesítésével. Igaz, a piacok egymástól eltérően fejlődnek, ahogyan az adott gazdaságok is különböző ütemben lábalnak ki a válságból. „Németországban nagyon erősek vagyunk, de robusztus a Benelux országokban elérhető forgalom is, Hollandiában például 29 százalékos a részesedésünk” – mondta. Ígéretesek a brit üzemanyag-értékesítési lehetőségek is, ott tavaly nagy beruházást hajtott végre a cég. Perspektivikus a lengyel piac is, amelyen jelentősen növelné hányadát a Shell, főként a most lendületet kapott autópálya-építésekhez kapcsolódóan, főként zöldmezős beruházásokkal. A társaságnak az orosz piacon is komoly növekedési tervei vannak. Moszkva és Szentpétervár térségében egyelőre helyi mércével jelzésértékű, 90 kútból álló hálózatot tart fenn.
Érdekes különbség az európai piacokon, hogy míg például Németországban nem jellemző a hiper- és szupermarketek súlya az üzemanyag-kiskereskedelemben, az Egyesült Királyságban és Franciaországban jelentős. Magyarországon néhány éve a Tesco és az Auchan létesített ilyen kutakat, de a bővítésnek a válság megálljt parancsolt.
Az első negyedévben a teljes hazai értékesítés 2,9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, a csökkenés a benzinnél 4,1 százalékos volt.
Az első negyedévben a teljes hazai értékesítés 2,9 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, a csökkenés a benzinnél 4,1 százalékos volt.
Változik a finomítói háttér Európában erősen koncentrálódik a kereskedőket kiszolgáló finomítói piac, Kapitány István szerint csak a legjobban szereplő, nagy létesítmények – a supersite-ok –
jövője biztos, ideértve a Mol százhalombattai feldolgozóját is. A kisebb egységek életképessége egyre csökken a túlkapacitások miatt. A tulajdonosok között szaporodnak az új, például szovjet utódállambeli, illetve Európán kívüli társaságok. Sokuk ráadásul nem is szénhidrogén-ipari társaság, hanem valamely kereskedőház képviseletében jelenik meg, a finomítót pedig depónak használja.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.