Az RZSD a 2008-ban indított munka háromnegyedével már végzett. Az új – már átadott – pályán 38 új ötkocsis Siemens Desiro Rus fog közlekedni óránként 160 kilométeres sebességgel, de beveti az RZSD az olimpián a két áramnemű, Lasztocska (Fecske) nevű és a Glonasz műholdas rendszerrel követett vonatját is. Az idén 428,4 milliárd rubelt szán beruházásokra, ennek nagy része az olimpiai előkészületekre megy el. (1 rubel = 7,22 forint.)
A 2018-as futball-világbajnokságra tervezett újabb nagy sebességű Moszkva–Szentpétervár-vonal előkészületei azonban csúsznak, jó, ha szeptemberben kiírják a nyárra várt tendert. Az utazási időt 2,5 órára lerövidítő vonal 22,42 milliárd dollárba kerülne.
A magas várható költség mellett az is elterelheti a döntéshozók figyelmét a nagy sebességű vasútról, hogy folyik a Moszkva–Nyizsnij Novgorod–Jeketyerinburg projekt, amely viszont a transzszibériai vasút 9 289 kilométerén rövidíti le az utazást, és terítéken van a 1520 milliméteres nyomtávú sín Bécsig való meghosszabbítása is. A 3,36 milliárd eurós beruházás révén 2024-től közvetlenül és gyorsan lehetne eljuttatni a távol-keleti árut Európa szívébe. A vonalnak összeköttetése lenne az európai észak–dél irányú szállítási folyosóval, sőt az úthálózattal is. A finanszírozásban az RZSD számít az EU támogatására, de egymaga is állná a költségeket. Erre rá is kényszerülhet, mert az EU nemrég közölte, nem ad pénzt az új vonal Szlovákia által tervezett Kassa–Bécs szakaszára.
Márpedig az RZSD számára igen fontos csapásirány a nemzetközi áruszállítás, s vele a logisztikai szolgáltatások erősítése. Épp a napokban írt alá szándéknyilatkozatot a kazah és a fehérorosz állami vasúttársaságokkal egy konténerszállító és logisztikai vegyes vállalat létrehozásáról, amely ha megkezdi működését – Vlagyimir Jakunyin, az RZSD elnöke szerint – 2020-ig akár újabb egymillió TEU Nyugat- és Közép-Kínából érkező tranzitárut vonzhat az orosz sínekre. Ez a mostani, Európa és Ázsia közötti konténerforgalom 2 százaléka. Az RZSD logisztikai leányvállalata beszállt egy 51,1 százalékban kínai ellenőrzésű és a kínai-európai vasúti konténerszállításra összpontosító vegyes vállalatba is.
Jelenleg az ázsiai termékek 95 százaléka a tengeren jut el Európába. A Szocsiban nemrég rendezett vasúti fórumon Siim Kallas, az EB elnökhelyettese elmondta, hogy a kínai ipar fejlődése főleg a Szibérián és a Kazahsztánon át vezető vasútnak kínál jó lehetőségeket. Ugyanott Rüdiger Grube, a DB vezérigazgatója rámutatott, hogy a Kínából küldött szállítmányok vasúton feleannyi idő alatt érnek Németországba, mint hajón.
Az elmúlt másfél évben erősödik a Magyarországon keresztüli, kelet felőli tranzit is. Információink szerint a MÁV elnök-vezérigazgatója hamarosan egyeztet a két cég együttműködéséről az RZSD hazai képviselőjével. Egyébként is rendszeres az orosz és az ukrán vasút vezetőivel a szakmai konzultáció.
Az RZSD máshol is aktív: érdekli a lengyelországi vasúttársaság privatizációja, nemrég zárt le líbiai és észak-koreai projekteket, afrikai és közel-keleti vasúttársaságoknak pedig szaktudásából adott el. Nemrég az oroszországi Uszty Luga és a németországi Sassnitz kikötő között menetrend szerinti vonatszállító kompjárat indításáról állapodott meg. A szállítást a 190 méter hosszú és 28 méter széles Pétervár nevű komp végzi majd, a világ legnagyobb, dupla fedélzetű vonatszállító hajója.
Kiváló minőségű sínből sosem elég
A beruházások, fejlesztések kulcseleme a sínutánpótlás, ezért az RZSD a napokban szándéknyilatkozatot írt alá a Jevraz orosz acélipari társasággal, hogy 2013–2017 között mintegy 90 milliárd rubel (2,8 milliárd dollár) értékben vásárol tőle sínt. Ahhoz azonban, hogy a Jevraz leszállíthassa a kért, 100 méter hosszú, edzett fejű síneket, még be kell fejeznie egy 520 millió dolláros acélüzemi rekonstrukciót. Az RZSD ugyanis olyan pályák építésére készül, amelyeken nagy terheket szállító, illetve nagy sebességű vonatok fognak közlekedni. Az 1,2 millió fős RZSD egyébként 85 ezer kilométeres vasúthálózata a világon a harmadik leghosszabb, a cég pedig a harmadik legnagyobb a szállított áru mennyisége, és a negyedik a szállított utasok alapján. 488 ezer vasúti teherkocsija van. 2010-ben zárult a 2001-ben indult, háromlépcsős rekonstrukciós programja, melyet azonban megtoldottak egy 2015-ig tartó, negyedik lépcsővel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.