Cégvilág

Bajnok nem lett, így is a Manchester United a legértékesebb

Bár az angol Premier League legutóbbi kiírását az évadbeli legnagyobb rivális által szerzett utolsó gól miatt nem nyerte meg a Manchaster United, de egy, a pénzvilág számára még fontosabb listán mégis az első helyen végzett a csapat: a Forbes összeállítása szerint a Vörös Ördögöknek becézett alakulat jelenleg a legértékesebb sportcsapat az egész világon.

A Manchester United az évad legutolsó perceiben vesztette el Premier League legutóbbi kiírását, ezzel meghiúsult az is, hogy zsinórban második, összesítve pedig a rekordnak számító huszadik bajnoki címét szerezze meg. A becslések szerint ez világszerte mintegy 659 millió szurkolónak okozott általános csalódást.

Egy másik, a gazdasági életben talán sokkal fontosabb pozíciót azonban még mindig birtokol a Vörös Ördögöknek becézett alakulat: továbbra is a világ legértékesebb sportcsapatának számít – állítja a Forbes összeállítása. A magazin becslése szerint a a Manchester United jelenleg 2,23 milliárd dollárt ér, 19 százalékkal többet, mint a második helyen szereplő Real Madrid, amelyet 1,88 milliárd dollárra értékelnek.

A Manchaster United játékának élvezete mellett a szurkolók most a pénzügyi sikerekből is részesülhetnek. Most aki akar, tulajdont szerezhet a legendás klubban, ugyanis a klubot 2005 óta bitrokló Glazer család tervei szerint még ebben a hónapban nyilvános részvénykibocsátást tartanak a New Yorki Értéktőzsdén.

A részvények megvásárlásától azonban még senki sem válhat a MU legújabb edzőjévé, ugyanis a család megtartja az irányítást a klub felett mégpedig úgy, hogy a korábbi részvények 10 szavazatot érnek, a mostani kibocsátással pedig egy csak egy szavazatot jelent majd – hívja fel a figyelmet a lap. A megoldás nem szokatlan az üzleti világban, többek között ezzel a módszerrel élt a Facebook, a LinkedIn, valamint a The New York Times is. A részvénykibocsátással a csapat csökkentheti jelentős, márciusban 663 millió dollárra rúgó adósságállományát.

A Manchester United által elérhető jövedelmezőséget több világmárka is felismerte már, így többek között az Aon biztosító 31 millió dollárt fizet évente a mez legjobb helyéért 2014-ig, tavaly pedig a DHL Express üzletága kötött egy négy éves szerződést a csapattal 62 millió dollár értékben a gyakorló mezekre. A MU ajándék tárgyainak eladását a Nike intézi, ez a megállapodás további 39 millió dollárt jelent évente 2015-ig a klub költségvetésében.

A legértékesebb csapatok

1. Mnchester United – 2,23 milliárd dollár

2. Real Madrid – 1,88 milliárd dollár

3. New York Yankees – 1,85 milliárd dollár

4. Dallas Cowboys – 1,85 milliárd dollár

5. Washington Redskins – 1,56 milliárd dollár

6. Los Angeles Dodgers – 1,4 milliárd dollár

7. New England Patriots – 1,4 milliárd dollár

8. Barcelona –1,31 milliárd dollár

9. New York Giants – 1,3 milliárd dollár

10. Arsenal – 1,29 milliárd dollár

Bár ez első két helyet labdarúgó klubok foglalják el, az 50 csapatot számláló listát jellemzően az amerikai futball liga (NFL) csapatai uralják. Az NFL legértékesebbje fej-fej mellett New York Yankees és a Dallas Cowboys 1,85 milliárd dollárral, amely az 1,2 milliárdos stadionjának kiemelt szintű székeit évente 100 millió dollárért adja bérbe, valamint az AT&T, a Bank of America, a Ford Motor, és a PepsiCo. is jelentős, 60 millió dollárnyi szponzorpénzt utal át évente a klubnak. Az NFL csapatok átlagos értékét a Forbes 1,04 milliárd dollárra értékeli.

A másik kedvelt amerikai sportág, a baseball hét csapattal képviseltetei magát a listán, köztük is vezető a New York Yankees együttese. A Major Leagues Baseball csapatai is bevételük növekedésére számíthatnak a jövőben, ugyanis a regionális sportcsatornák valósággal éheznek az ilyen jellengű sporttartalmakra.

A kosálabda és a Forma-1 egyaránt 2-2 képviselővel van jelen az 50 legértékesebb márkanevet felvonultató listán. A Los Angeles Lakers 13 helyet, és 40 százalékot javítva a legújabb lista 35-ik helyére került 900 millió dolláros értékével. Az Európában is népszerű kosárcsapat egy ősztől életbe lépő szerződésnek köszönhetően átlagosan 200 millió dolláros bevételre számíthat a meccseket több csatornán is sugárzó Time Warner Cable tévétársaságtól, míg a régebbi szerződés csupán 35 millió dollárról szólt.

A Ferrari a rangsorban 15-ik helyen szerezte meg 1,1 milliárd dollárra becsült értékével. Ez kis mértékű, 3 százalékos növekedésnek felel meg a legutóbbi összesítéshez képest. Az olasz istálló mellett szól a spanyol Santander Bank évi 52 millió dolláros évi szponzorációjának meghosszabbítása, valamint a valóságos kasszasikernek tekinthető Marlboro-megállapodás, amely alapján 3 év alatt 500 millió dollár áramlik a Ferrari kasszájába. A McLaren értéke 2 százalékkal visszaesve 800 millió dollár jelenleg, miután a legnagyobb támogató, a Vodafone felülvizsgálta a sporttámogatásra fordított költségeit.

2. Real Madrid – 1,88 milliárd dollár

3. New York Yankees – 1,85 milliárd dollár

4. Dallas Cowboys – 1,85 milliárd dollár

5. Washington Redskins – 1,56 milliárd dollár

6. Los Angeles Dodgers – 1,4 milliárd dollár

7. New England Patriots – 1,4 milliárd dollár

8. Barcelona –1,31 milliárd dollár

9. New York Giants – 1,3 milliárd dollár

10. Arsenal – 1,29 milliárd dollár -->

Vodafone Ford Ferrari McLaren Pepsi Forbes Los Angeles Lakers Manchester United
Kapcsolódó cikkek