BUX 43,097.77
+0.27%
BUMIX 3,816.63
+0.10%
CETOP20 1,817.1
0.00%
OTP 9,090
+1.11%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.14%
+3.23%
ZWACK 17,200
-1.15%
0.00%
ANY 1,545
-0.64%
RABA 1,170
+2.63%
-0.98%
+1.25%
0.00%
0.00%
+1.33%
+5.26%
-0.26%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,840
-0.77%
-0.52%
ALTEO 2,990
-0.33%
0.00%
-0.11%
0.00%
0.00%
+0.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.57%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+1.01%
0.00%
+2.07%
-19.46%
-0.37%
-1.33%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
-6.29%
-1.40%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
-5.35%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Rendszámcsere: a haszonnál nagyobb lesz a kár

Újabb terhet rak a járműtulajdonosok vállára a kormány, ha bevezeti a rendszámcserét, amelynek hatását vélhetően nem gondolták át az illetékesek.

Megyei, sőt járási rendszámokat egy akkora országba, amin néhány óra alatt át lehet hajtani? Szakmailag egyáltalán nem indokolt” – jelentette ki lapunknak Knezsik István, a mintegy 70 tagú Autós nagykoalíció (ANK) elnöke, a hír  kapcsán, hogy még az idén döntés születhet a területi (megyei, járási) alapú rendszámokról. Amennyiben a bevezetés mellett dönt az illetékes tárca, a műszaki vizsgán történhet meg a rendszámcsere.

Arról azonban megfeledkezik az ANK elnöke, hogy a hazánknál kisebb Szlovákiában is vannak területi rendszámok, ha nem is annyiféle, amennyit a kormány tervez. Hiszen a kormány határozata szerint csupán járásból 175-öt hoznak létre januártól.

Knezsik István ugyanakkor rámutatott: a rendszámcsere óriási költségekkel jár, amit a járműtulajdonosok fognak megfizetni.
Először is a rendszámok cseréje mellett új forgalmi engedélyt kell csináltatni, és ott van még a rendszám érvényesítési címkéje is. Egy átrendszámozás – mai áron – 15 085 forintba kerül a tulajdonosnak. A rendszám hatósági díjas, 8500 forint, a forgalmi 6000 forint, és a rendszámcímke 585. Ezt csak új rendszám esetén, illetve a műszaki vizsga alkalmával kell cserélni.

Az elmúlt év végén valamivel több mint 3,53 millió személyautót, teherkocsit és rendszámos motorkerékpárt tartottak nyilván. Csak a sima rendszámcsere tehát 53 milliárd forintba fog kerülni a járműtulajdonosoknak, vagyis, ha a rendszám árát leszámítjuk, 23,245 milliárd forint folyik be a kincstárba az illetékekből.

De ez még nem minden: ne feledkezzünk meg a használt autók átírásáról, hiszen ha más járásban lakik a vevő, mint az eladó, egy autónal kétszer is végig kell vergődni ezen a procedúrán. Hogy ez mekkora állami bevételt jelenthet, jól jelzi, hogy csak az idei első fél évben 192 272 tulajdonosváltást regisztráltak. De ezzel még nincs vége a járműtulajdonosok várható kanosszajárásának. Hiszen a lakóhely változtatás is okozhat rendszámcserét, arról nem is beszélve, hogy az összes biztosítási kötvényt is módosítani kell.

Ha pedig a jármű műszaki vizsgája idején kell rendszámot cserélni – ami ugye nem esik egybe a naptári évvel –, akkor mi lesz az éves autópálya-matricák sorsa? Újat kell váltani? Aztán ott vannak a nyilvántartó adatbázisok, amelyek Knezsik István tudomása szerint 3 betű–3 szám rendszerre írt programokkal dolgoznak. Így nem kizárt, hogy akár a szoftverek fejlesztése is elengedhetetlen lesz.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy a rendszámcsere elsősorban az ide vonatkozó tender alapján kizárólagos gyártási jogot elnyert Plaket Kft.-nek nagy üzlet, tévedünk. Mert igaz, hogy a cég – amelynek megrendelője a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala – rendszámgyártásból származó árbevétele az elmúlt évben 5 százalékos csökkenéssel 893 millió forint volt, a 8500 forintos hatósági ár oroszlánrésze a költségvetésben landol.

Tehát ki kell mondanunk, hogy az egész az államnak lesz nagy üzlet. Bár ki tudja? A rendszámcsere újabb súlyos terheket ró az autósokra, és emiatt egészen biztosan kevesebb pénze marad a lakosságnak a legális szervizek felkeresésére és autócserére. Ez pedig még több kereskedő csődjéhez, ezen keresztül pedig az állami adóbevétel csökkenéséhez vezet.

Fekete szerviz – fekete gazdaság
Az új gépjárművek értékesítése esésének egyik következménye, hogy a javítási és karbantartási munkák egyre nagyobb mértékben kerülnek át a feketegazdaságba, ami az adómorál tekintetében káros hatású.Emellett versenyhátrányban tartja a számlát adó javítókat, akik vagy átcsúsznak a feketegazdaságba, vagy tönkremennek. A márkakereskedők és márkaszervizek helyzete továbbra is nehéz, az állam pedig egyre nagyobb mértékben esik el az adóbevételektől. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azonban mindeddig hasztalan mutatott rá erre.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek