Magyarország vasúti hálózata erősen Budapest-központú. Ez, a történelmi és földrajzi okokra egyaránt visszavezethető közlekedéslogisztikai adottság számos ponton gyengíti hazánk versenyképességét a környező országokkal szemben. Ezek közül az egyik, hogy a Duna kettévágja a nemzetközi vasúti tranzitútvonalakat, a folyón pedig pillanatnyilag csak Komáromnál, Baján és a budapesti északi és déli összekötő hídon lehet átkelni, ráadásul a hidak többsége egyvágányú, a rávezető vonalak pedig dízelvontatásúak. Egyedül a budapesti déli összekötő híd kétvágányú, és csak ez az átkelőpont biztosítja a villamos vontatással ellátott kapcsolatot. Adottságai miatt az átmenő vasúti teherforgalom egésze az utóbbi hídon szeli át a Dunát, ami napi 90–100 átkelést jelent.
A Művészetek Palotája szomszédságában dübörgő szerelvények nemcsak a látképet rontják, hanem számottevő környezetterhelést jelentenek a főváros számára, és gyakran okoznak késést a személyszállító vonalakon.
A kiszámíthatatlan vasúti szállítmányozás miatt a teherforgalom a közutakra terelődik, amit a használatarányos útdíj bevezetése sem lesz képes ellensúlyozni, ha a fejlesztések hiányában a vasút nem tud működőképes alternatívát felmutatni. Mindeközben a szomszédos országok jelentős vasútfejlesztéseket hajtanak végre, ami azzal a veszéllyel fenyeget, hogy pár éven belül Magyarország teljes egészében megkerülhető lesz vasúton, ezzel pedig hazánk súlyos logisz-tikai és gazdasági hátrányba kerülhet a térségben.
A V0-son közlekedő vasúti forgalom az M0-s autópályához hasonlóan elkerüli Budapestet. A Komáromot Szolnokkal összekötő „körgyűrű” csökkenti a főváros és az agglomeráció forgalmát és környezetterhelését. Gyorsabb, kiszámíthatóbb és fenntartható áruforgalmat tesz lehetővé, ami növeli a vasút versenyképességét a közúttal szemben. A pályahasználati díjak direkt bevételt termelnek, a csatlakozó logisztikai központok pedig munkahelyeket teremtenek. A déli vasúti híd tehermentesítésével csökken a belső kerületek zajszintje, és érezhetően javul a személyforgalom sebessége, biztosítja, hogy Budapest egy élhetőbb város legyen.
A V0 lehetséges nyomvonaláról megvalósíthatósági tanulmány készül, ami hat különböző útirányt vizsgál meg gazdasági és társadalmi megtérülésük szempontjából. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére a – magyarországi logisztikai központok közel 90 százalékát összefogó –
Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a MÁV Zrt. közösen írt ki közbeszerzési eljárást, amelyet a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és az Általános Kultúrmérnöki Iroda Kft. által alkotott V0 Magyarország Konzorcium nyert el. A pályázati keret 1,2 milliárd forint volt.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke elmondta, hogy az optimális nyomvonal kiválasztásakor figyelembe vették a domborzati viszonyokat, a Duna keresztezésének lehetséges helyszíneit, környezetvédelmi, gazdaságossági, vasútüzemi szempontokat, valamint a projekt társadalmi hatásait. Jól kifejezi a beruházás jelentőségét, hogy teljes értéke a kiválasztott nyomvonaltól függően 270 és 600 milliárd forint közé tehető. A vasútvonalak hossza 190 és 280 kilométer között váltakozik, egyes tervek teljesen új építésű szakaszokkal számolnak, míg más változatok a meglévő szakaszokat nagyobb mértékben használják fel a körgyűrű kiépítéséhez. A vizsgálatok eredményét a szakma és a közvélemény október 11–12-én, az MLSZKSZ által megrendezendő Közlekedéslogisztikai Konferencián ismerheti meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.