Cégvilág

A Facebook még több adatunk hozzáférését adja el

A világ legnépszerűbb közösségi portálja az elmúlt hónapokban sorra kötötte a célzott reklámozásra vonatkozó megállapodásokat, amelynek keretében hozzáférést ad külső cégeknek a felhasználók adataihoz.

A Facebook többek között a felhasználók profilokon megjelenített e-mail címeit is telefonszámait használja fel célzott reklámokhoz, állítása szerint az adatvédelmi szabályok messzemenő betartásával. A Wall Street Journal szerint a szabadságjogok védőit leginkább az háborítja fel, hogy a portál részben arra használja fel az általa kezelt adathalmazt, hogy felmérést készítsen a felhasználók valódi üzletekben történő költéséről, más weboldalak böngészéséről és a Facebook felhasználásáról. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy kozmetikai cég például megtudhatja, a közösségi jelenléte mennyire emeli meg a márka vásárlásait a boltokban.

A portál vezetése a jogi aggodalmak kapcsán azt állítja, hogy soha nem ad át adatokat harmadik félnek a felhasználóiról, sőt, közvetlen hozzáférést sem enged meg a számukra. A cég szerint ők csak a Yahoo és a Google által évek óta alkalmazott reklámozási gyakorlatot követik, ugyanakkor a jogvédők szerint a Facebook különleges figyelmet érdemel, hiszen sokkal több információval rendelkezik a felhasználói magánéletéről, mint a többiek.

A portál augusztus óta együttműködik a Datalogix adatbányász céggel azért, hogy felderítse, a vállalat látókörében lévő kiskereskedelmi egységek vásárlói közül kik láthattak bizonyos, a Facebookon látható reklámokat. Az Electronic Privacy Information Center (EPIC) a szövetségi kereskedelmi bizottsághoz fordult, hogy vizsgálja felül a Facebook adatkezelési gyakorlatát, különös tekintettel a Datalogix-szal kötött együttműködésre. Az EPIC szerint a portál megszegte a hatóságokkal júliusban kötött megegyezését, amely szerint a cégnek minden esetben világosan közzé kell tennie, hogy mely adatokhoz biztosít hozzáférést és harmadik fél számára nem tehet elérhetővé információkat a felhasználók beleegyezése nélkül.

panasz adatkezelés portál Facebook
Kapcsolódó cikkek