Berlin megint odavág Párizsnak: nem fizetik az új Airbust
Az EADS irányításával kapcsolatos német-francia ellentét az előző héten került felszínre, amikor Berlin nemet mondott az európai légigyártó és brit riválisa, a BAE Systems közötti fúzióra.
A francia állam ugyanis a német fél elégedetlenségére azért kampányolt, hogy a tevékenységet jobban fókuszálják az EADS Toulouse-i bázisára. A másik oldalon a Daimler eldöntötte, hogy eladja EADS-beli részesedését, amit más befektető híján a német állam vásárolna meg, ezzel tovább fokozva a franciák frusztráltságát a növekvő német állami befolyás miatt.
A Le Figaro szerint a mostani fordulat jelzi, hogy Németország nem teszi le a fegyvert és megpróbálja újra elosztani az irányítási jogokat az EADS-ban.
Az EADS-ban résztvevő négy uniós tagállam 2010-ben állapodott meg arról, hogy közösen finanszírozzák az új nagy hatótávolságú utasszállító, az A 350 XWB mintegy 10 milliárd eurós gyártását. Az összeg egyharmadát visszatérítendő előlegként teszik le a résztvevők. A legnagyobb összeget; 2,5 milliárd eurót a francia és a német kormány fizeti, míg a britek 400 millió, a spanyolok 100 millió eurót fizetnek ki. A részleteket eddig minden tagállam kifizette, Németország azonban a 2010-ben átutalt 500 millió eurón felül nem fizet.


