BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Eltűnik a ro-la forgalom

Padlóra vitte az egyetlen hazai ro-la szolgáltatást a támogatás megszűnése, a magas vasúti pályahasználati díj és az e-útdíj bevezetésének késlekedése. A helyzetet aligha éli túl a Hungarokombi Kft., a ma még a hazai vasutat használó külföldi kamionok pedig vagy átszáguldanak az autópályáinkon vagy elkerülik az országot

Félmilliárd forint: nagyjából ekkora az a tavaly még élvezett állami támogatás, amelyet az idén már nem kapott meg, így ellehetetlenült a 22 éves hazai ro-la szolgáltatás. A kamionok vasúti szállításának (ro-la) támogatás nélkül is életképesnek kellene lennie, de ehhez már be kellett volna vezetni a kamionok úthasználatával arányos elektronikus útdíjat. A ro-la forgalom éppen az e-útdíj bevezetésének késlekedése miatt kapott 2007-2011 között évente csökkenő mértékű, és Brüsszellel is egyeztetett támogatást. Ennek induló éves nagysága 900 millió forint volt. Közvetlenül a MÁV pályavasút üzletága gazdálkodott vele, a pénz igénylés útján a MÁV Cargóhoz (új nevén a Rail Cargo Hungáriához) folyt be.

A támogatás hiánya végső soron a vasúti áruszállítóknál okozott bevételkiesést.

„A szakma szerette volna, ha a ro-la még az idén, esetleg 2013 első felében is kaphatna valamilyen segítséget az e-útdíj 2013. július 1-jei bevezetéséig. A döntéshozók egyetértettek az érveinkkel, de pénzhez végül nem jutottunk” – válaszolt a Világgazdaságnak a hazai ro-la forgalmat szervező és lebonyolító Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója. Tomcsányi István szerint már az is elég lenne, ha a kamionokat szállító vonatok kedvezményt kapnának a pályahasználati díjból, amely nálunk uniós összevetésben is az egyik legmagasabb, miközben egyes országokban egyáltalán nem kell pályahasználati díjat fizetni.

Ám a szakma sem további támogatást, sem díjkedvezményt nem kapott. A Hungarokombinak így elszállított kamiononként 80-100 eurós hiánya keletkezett, a cég évi mintegy 30 ezer kamiont továbbított. Ezért a tulajdonosai úgy döntöttek, hogy december 9-től, a téli menetrend életbe léptével megszüntetik az ország egyetlen, Kiskundorozsma és az ausztriai Wels közötti ro-la járatát. Leáll a Trento-Regensburg vonalon is a ro-la szolgáltatás, a többi ausztriai vonalon azonban fennmarad, mert az osztrák kormány továbbra is ad némi segítséget. A végső döntést a veszteséges tevékenységeitől megváló, közvetett résztulajdonos, az osztrák ÖBB állami vasúttársaság mondta ki.

December 9-től a Magyarországon évente áthaladó, több százezer, jórészt török, bolgár és román kamion – amelynek egy része eddig vasúttal tette meg az itteni szakaszt – vagy az autópályákat veszi igénybe, vagy elkerüli az országot. Az autópályát választók egy 10 eurós napijegyért rongálhatják az útjainkat és szennyezhetik a levegőnket. A többiek közúton (például Szerbián keresztül) vagy hajón, (például) Trieszt felé kerülnek el majd minket. Ezeknek később már igencsak versenyképes árat kell a magyarországi vasútnak kínálniuk, ha vissza akarják csábítani korábbi ügyfeleiket. Erre azért kicsi az esély, mert a közúton erősebb a verseny, jobban csökkennek a szolgáltatások árai, a szigorúan szabályozott vasút viszont kedvezményeket is nehezebben adhat. Ráadásul a komphajó egyre vonzóbb, a török kamionoknak már amúgy is a fele ezt használja, nyugat-európai célpontjainál.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek