BUX 42,682.12
+1.85%
BUMIX 3,964.67
+0.11%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,740
+1.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.76%
+0.85%
0.00%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
+0.37%
+0.62%
0.00%
OPUS 190.4
-1.45%
+5.88%
-1.10%
0.00%
+4.28%
OTT1 149.2
0.00%
+2.54%
MOL 2,868
+1.20%
0.00%
ALTEO 2,400
+0.42%
0.00%
+2.82%
EHEP 1,545
-6.08%
-0.70%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.81%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
0.00%
+3.45%
0.00%
+0.31%
+7.14%
GOPD 9,020
0.00%
OXOTH 3,740
+1.08%
+5.91%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Születik a Déli Áramlat

A tervek szerint ma kora délután írják alá a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi szakaszára vonatkozó végleges beruházási döntést. A több országot érintő projekt egészére november közepén nyomják rá a pecsétet. A rivális Nabucco biztos saját helyzeti előnyében.

Információink szerint a magyar-orosz Déli Áramlat Zrt. ma kora délutáni közgyűlésén születik meg a végső döntés az orosz gáz európai exportját célzó gázvezeték magyarországi szakaszáról. Szentesítik azt is, hogy a társaságban magyar részről az Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) lesz a Gazprom partnere az Magyar Fejlesztési Bank Nyrt. helyett, és – korábbi értesülésünknek megfelelően – az orosz társaság lemondhat a vállalkozásban lévő elővásárlási jogáról.

Az aláírásra tegnap már Magyarországra érkezett Szerbiából Leonyid Csugunov, a projekt egészének vezetője, aki hétfőn részt vett a vezeték szerbiai szakaszára vonatkozó döntés aláírásán. Mellette azonban a Gazprom legfelső szintjéről is fogják képviselni az orosz társaságot a budapesti ceremónián, amely egyébként rövidnek ígérkezik, mert Alekszej Miller, a Gazprom igazgatósági elnöke október 10-i, budapesti látogatásán már minden lényeges kérdésben megállapodott Orbán Viktor miniszterelnökkel.

A Déli Áramlat oroszországi, illetve az egyesített orosz gázvezetékrendszerbe érkező gázt juttatná egy fekete-tengeri szakasz után Európába Bulgárián, Szerbián és Magyarországon át Ausztriáig, illetve Bulgáriából egy Görögországon keresztüli ágon Olaszországig. A nyomvonal mentén számos leágazás is létesülhet. Mielőbb meg kell születnie az összes érintett országban a szerbiaihoz és a magyarországihoz hasonló elhatározásnak, mert november 15-ig a projekt egészéréről is meg kell hozni a végső döntést, decemberben pedig az építkezést is el kell indítani Vlagyimir Putyin orosz elnök korábbi utasítása szerint.

A vezeték fő szakaszának éves kapacitása 63 milliárd köbméter lenne. A beruházás Magyarországon egyrészt azt a változást hozná, hogy az orosz gázt nem a meglévő, Ukrajna felőli importvezetéken kapnánk, hanem a Szerbia felől beléptetendő új csövön. Ez az eddigihez képest annyival ígér stabilabb gázimportot, amennyire kockázatosnak minősíthető a jelenlegi, Ukrajnán keresztüli behozatal.

A Szerbia felőli betáplálással csökkenhet, vagy le is állhat az Ukrajna felőli importunk, ami az e célt szolgáló, hazai infrastruktúra fölöslegessé válását, illetve az új vezeték létesítésének a gázárakban való megjelenését jelenti. Vállalati oldalon ez úgy jelenik meg, hogy az FGSZ Földgázszállító Zrt. elesik bizonyos (jelentős) belföldi szállítástól és tranzittól, és gondoskodnia kell feladat nélkül maradó eszközeiről, a tőle elmaradó bevételek pedig a magyar-orosz társasághoz csoportosulnak át.

Magyarország azonban az orosztól eltérő gázforráshoz való hozzáférést is fontosnak tartja ellátása biztonsága érdekében. Az MVM ezért beszállt az azeri-görög-román részvételű AGRI gázvezetékprojektbe, az FGSZ Zrt.-n keresztül pedig részese a szintén azeri gázt remélő Nabucco konzorciumnak is. Kérdés viszont, hogy mennyire életszerű, ha Magyarországon, illetve a többi olyan országban, amely szintén több gáztranzitvezeték-tervet támogat, egyszerre több új óriásvezeték is épüljön.

Küszöbön a Nabucco–Sah Deniz-megállapodás

Érdeklődésünkre a Nabucco konzorciumnál nem kívánták kommentálni, vajon rontja-e projektjük esélyeit a Déli Áramlat szerbiai és mára várható magyarországi aláírása, de emlékeztettek a Nabucco jogi, szabályozásbeli és kereskedelmi előnyeire. „A Nabucco a legjobb megoldás arra, hogy új forrásból érkező gáz jusson el a hatalmas, európai piacra” – szögezték le. Mint mondták, az előkészületek jól haladnak a majdani tranzit országokban, így Magyarországon is, és már jóváhagyták a környezeti hatástanulmányát is. Ami az esetleges, párhuzamos beruházásokat illeti, a konzorciumnál úgy látják, komoly esélyeik vannak a többi projekthez képest, mivel egyelőre csak a Nabuccónak vannak különleges lehetőségei arra, hogy eljuttassák a Kaszpi-térség gázát Délkelet-Európába. A konzorcium most a Nabucco részvényesei és a gázt ígérő, azeri Sah Deniz konzorciummal való együttműködés véglegesítésére összpontosít. Heteken belül elkészülhetnek vele. „A Nabucco Magyarországon több száz munkahelyet teremthet, egymilliárd eurós beruházást generál, adót fizet és új üzleti lehetőségeket is nyújt. Tehát win-win helyzetről lenne szó”.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek