„A Déli Áramlat az európai gázellátási lánc újabb, biztonságos eleme lesz” – jelentette ki a projektet elindító Gazprom igazgatóságának kommunikációs titkára az orosz társaság moszkvai tájékoztatóján. Szergej Kuprijanov erről egyrészt a beruházás közelgő, decemberre várható indulása, másrészt Európai gázimport függése növekedése kapcsán beszélt. Piaci előrejelzések szerint ugyanis 2035-re már a földrész gázigényének 85 százaléka származik külső forrásból, s nem csak, mert nő a felhasználása, hanem mert közben saját termelése is folyamatosan esik. A Déli Áramlat projekt vezetője, Leonyid Csugunov elmondta, hogy a végső beruházási döntést az összes érintett ország és vállalat együtt hozza majd meg. Ennek az eddigi tervek szerint a végső határideje november 15., s Vlagyimir Putyin korábbi utasítása szerint decemberben már az építkezésnek is el kell kezdődnie. A cső egy tengeri és egy szárazföldi szakaszból fog állni. A Fekete-tenger alatti rész kapacitása 63 milliárd köbméter lesz, a hossza pedig 925 kilométer. Már tart a kivitelező kiválasztása. A cső fekete-tengeri része a South Stream Transport AG projektje, amelyet a Gazprom, az ENI, az EdF és a Wintershall ellenőriz.
A Déli Áramlat 1455 kilométeres szárazföldi nyomvonala Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át ér el Olaszországig. A gáz továbbítását nyolc kompresszorállomás segíti majd, ebből egy Magyarországon lesz. „Azért választottuk Magyarországot és nem Horvátországot tranzitútvonalnak, mert az elvégzett gazdaságossági számítások és műszaki vizsgálatok is a Magyarországon keresztüli szállítást mutatták ésszerűbbnek” – mondta Csugonov. A Déli Áramlaton 2016-ban indul meg a szállítás, de egyes részeinek építése még 2018-ig eltart. Teljes kapacitással 2019-től működik.
Már döntöttünk
A Déli Áramlat 229 kilométeres hazai szakaszáról az 50-50 százalékos MVM-Gazprom tulajdonú Déli Áramlat Zrt. október 31-i közgyűlése után írta alá a végső döntést Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója, és Alekszander Medvegyev, a Gazprom vezérigazgató-helyettese. A szakasz éves kapacitása 35 milliárd köbméter lesz, a mintegy 200 millió eurós projekt 30 százalékát fizetik önerőből.