Engedélyekre vár a Gazprom
A Fekete-tengeri szakaszán évi 63 milliárd köbméter kapacitásúra tervezett csövet ellenőrző társaság felét az orosz Gazprom ellenőrzi, tulajdonos még az olasz ENI, a francia EdF, illetve a német Wintershall 20, 15 és 15 százalékkal. A vezeték a szárazföldön Bulgárián, Szerbián,
A 925 kilométer hosszú szakasz lefektetésére vonatkozó tendereket jövőre írják ki. Így a most 10 milliárd euró körülire becsült beruházási költségekről is csak akkor lehet véglegeset mondani. Sebastian Sass nemrég külföldi – többek között magyar – újságírók előtt az oroszországi Beregovóban elmondta, hogy a tengeri szakasz építése kilométerre vetítve drágább, fenntartása viszont olcsóbb, mint a szárazföldié, utóbbit a kompresszorok létesítése bonyolítja. A majd négy, párhuzamos csőből álló Déli Áramlat tenderi részéhez egyetlen kompresszor lesz az orosz partokon, mellesleg az Északi Áramlathoz is csak egy kompresszor tartozik.
A Gazprom azért vitte Beregovóba a projektben érintett országok újságíróit, hogy megmutassa a Déli Áramlat tengeri szakasza referenciamunkájának is tekinthető Kék Áramlat vezetéket. A 2150 kilométer hosszú cső Oroszországból a törökországi Samsan kikötőig vezet, s rajta keresztül hosszú távú szerződés alapján küldenek évi kétmilliárd köbméter gázt a török piacra. A múlt hónapban a Kék Áramlaton keresztül segítette ki a Gazprom Törökországot, amikor ott egy kelet-anatóliai gázvezeték elleni támadás miatt ellátási zavar keletkezett.
Eredetileg a Kék Áramlatnak szántak szerepet az orosz gáz Európába történő, új útvonalon való szállításában is. A csövet a tengeri szakasz után végigvezették volna Törökországon. Csakhogy a törökök az orosz gázt nem tranzitálni, hanem megvenni és továbbadni szerették volna, ebbe pedig a Gazprom nem ment bele. Így született meg az európai export számára az új név, a Déli Áramlat, önálló tengeri nyomvonallal. A Déli Áramlat szárazföldi része Magyarországon és Szlovénián át érné el észak-olaszországi végpontját. A beruházásra minden országban helyi projektcég jött létre, mindegyikben résztulajdonos a Gazprom, Magyarországon az MVM a partnere.
Gázközpont Törökországban
Törökország gázközponti szerepre készül. Ha a Gazprommal nem is jutott dűlőre az európai exportról, később részt a rajta keresztüli Nabucco gázából is (a Nabucco legújabb változata már nem számol Törökországgal), s azóta is minden, a területét érintő gázprojektből. A napokban egyezett meg például Azerbajdzsánnal a török területen haladó Tanap (Transz Anatólia) gázvezeték lefektetéséről, e cső lehet az európai végpontja számos olyan vezetéknek, amelyen a kaszpi és a közép-ázsiai térségből érkezne gáz.


