BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Engedélyekre vár a Gazprom

Jövőre írják ki a Déli Áramlat gázvezeték tengeri szakaszának tendereit, maga az építkezés 2014-re esik, várhatóan addig futnak be a még várt engedélyek is. A projekt azonban az idén hivatalosan elstartol, 2016-ban már 15,75 milliárd köbméter gáz várható rajta

Két év múlva indulna a Déli Áramlat gázvezeték tenger alatti szakaszának építése a legfrissebb közlés szerint, holott Vlagyimir Putyin orosz elnök idei startot vár el, és december 7-én sor is kerül az első csövek ünnepélyes varrathegesztésére a vezeték kiindulópontján, a Fekete-tenger partján lévő Anapában. Sebastain Sass, a tengeri szakaszért felelős South Stream AG kommunikációs vezetője a 2014-es indulást azzal magyarázta egy moszkvai rendezvényen, hogy legkésőbb abban az évben futnak be a mélytengeri munkákhoz szükséges utolsó engedélyek. Oroszországnak, Törökországnak és Bulgáriának kell még hozzájárulnia felségvizei használatához. Most készül az oroszországi környezetvédelmi tanulmány is.

A Fekete-tengeri szakaszán évi 63 milliárd köbméter kapacitásúra tervezett csövet ellenőrző társaság felét az orosz Gazprom ellenőrzi, tulajdonos még az olasz ENI, a francia EdF, illetve a német Wintershall 20, 15 és 15 százalékkal. A vezeték a szárazföldön Bulgárián, Szerbián,

A 925 kilométer hosszú szakasz lefektetésére vonatkozó tendereket jövőre írják ki. Így a most 10 milliárd euró körülire becsült beruházási költségekről is csak akkor lehet véglegeset mondani. Sebastian Sass nemrég külföldi – többek között magyar – újságírók előtt az oroszországi Beregovóban elmondta, hogy a tengeri szakasz építése kilométerre vetítve drágább, fenntartása viszont olcsóbb, mint a szárazföldié, utóbbit a kompresszorok létesítése bonyolítja. A majd négy, párhuzamos csőből álló Déli Áramlat tenderi részéhez egyetlen kompresszor lesz az orosz partokon, mellesleg az Északi Áramlathoz is csak egy kompresszor tartozik.

A Gazprom azért vitte Beregovóba a projektben érintett országok újságíróit, hogy megmutassa a Déli Áramlat tengeri szakasza referenciamunkájának is tekinthető Kék Áramlat vezetéket. A 2150 kilométer hosszú cső Oroszországból a törökországi Samsan kikötőig vezet, s rajta keresztül hosszú távú szerződés alapján küldenek évi kétmilliárd köbméter gázt a török piacra. A múlt hónapban a Kék Áramlaton keresztül segítette ki a Gazprom Törökországot, amikor ott egy kelet-anatóliai gázvezeték elleni támadás miatt ellátási zavar keletkezett.

Eredetileg a Kék Áramlatnak szántak szerepet az orosz gáz Európába történő, új útvonalon való szállításában is. A csövet a tengeri szakasz után végigvezették volna Törökországon. Csakhogy a törökök az orosz gázt nem tranzitálni, hanem megvenni és továbbadni szerették volna, ebbe pedig a Gazprom nem ment bele. Így született meg az európai export számára az új név, a Déli Áramlat, önálló tengeri nyomvonallal. A Déli Áramlat szárazföldi része Magyarországon és Szlovénián át érné el észak-olaszországi végpontját. A beruházásra minden országban helyi projektcég jött létre, mindegyikben résztulajdonos a Gazprom, Magyarországon az MVM a partnere.

Gázközpont Törökországban

Törökország gázközponti szerepre készül. Ha a Gazprommal nem is jutott dűlőre az európai exportról, később részt a rajta keresztüli Nabucco gázából is (a Nabucco legújabb változata már nem számol Törökországgal), s azóta is minden, a területét érintő gázprojektből. A napokban egyezett meg például Azerbajdzsánnal a török területen haladó Tanap (Transz Anatólia) gázvezeték lefektetéséről, e cső lehet az európai végpontja számos olyan vezetéknek, amelyen a kaszpi és a közép-ázsiai térségből érkezne gáz.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.