A Fekete-tengeri szakaszán évi 63 milliárd köbméter kapacitásúra tervezett csövet ellenőrző társaság felét az orosz Gazprom ellenőrzi, tulajdonos még az olasz ENI, a francia EdF, illetve a német Wintershall 20, 15 és 15 százalékkal. A vezeték a szárazföldön Bulgárián, Szerbián,
A 925 kilométer hosszú szakasz lefektetésére vonatkozó tendereket jövőre írják ki. Így a most 10 milliárd euró körülire becsült beruházási költségekről is csak akkor lehet véglegeset mondani. Sebastian Sass nemrég külföldi – többek között magyar – újságírók előtt az oroszországi Beregovóban elmondta, hogy a tengeri szakasz építése kilométerre vetítve drágább, fenntartása viszont olcsóbb, mint a szárazföldié, utóbbit a kompresszorok létesítése bonyolítja. A majd négy, párhuzamos csőből álló Déli Áramlat tenderi részéhez egyetlen kompresszor lesz az orosz partokon, mellesleg az Északi Áramlathoz is csak egy kompresszor tartozik.
A Gazprom azért vitte Beregovóba a projektben érintett országok újságíróit, hogy megmutassa a Déli Áramlat tengeri szakasza referenciamunkájának is tekinthető Kék Áramlat vezetéket. A 2150 kilométer hosszú cső Oroszországból a törökországi Samsan kikötőig vezet, s rajta keresztül hosszú távú szerződés alapján küldenek évi kétmilliárd köbméter gázt a török piacra. A múlt hónapban a Kék Áramlaton keresztül segítette ki a Gazprom Törökországot, amikor ott egy kelet-anatóliai gázvezeték elleni támadás miatt ellátási zavar keletkezett.
Eredetileg a Kék Áramlatnak szántak szerepet az orosz gáz Európába történő, új útvonalon való szállításában is. A csövet a tengeri szakasz után végigvezették volna Törökországon. Csakhogy a törökök az orosz gázt nem tranzitálni, hanem megvenni és továbbadni szerették volna, ebbe pedig a Gazprom nem ment bele. Így született meg az európai export számára az új név, a Déli Áramlat, önálló tengeri nyomvonallal. A Déli Áramlat szárazföldi része Magyarországon és Szlovénián át érné el észak-olaszországi végpontját. A beruházásra minden országban helyi projektcég jött létre, mindegyikben résztulajdonos a Gazprom, Magyarországon az MVM a partnere.
Gázközpont Törökországban
Törökország gázközponti szerepre készül. Ha a Gazprommal nem is jutott dűlőre az európai exportról, később részt a rajta keresztüli Nabucco gázából is (a Nabucco legújabb változata már nem számol Törökországgal), s azóta is minden, a területét érintő gázprojektből. A napokban egyezett meg például Azerbajdzsánnal a török területen haladó Tanap (Transz Anatólia) gázvezeték lefektetéséről, e cső lehet az európai végpontja számos olyan vezetéknek, amelyen a kaszpi és a közép-ázsiai térségből érkezne gáz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.