Cégvilág

Magyarországra koncentrál a Dell

Miután mind a szerver, mind a személyi számítógépek piaca szűkül hazánkban, a Dell portfóliója bővítésével és komplex szolgáltatáscsomagok értékesítésével növelné magyarországi forgalmát. Bár a cég nyáron bemutatott új stratégiája szerint a régióban továbbra is az öt stratégiailag legfontosabb állam közé pozicionálják hazánkat, s a társaság üzleti tervében kiemelt pont, a magyarországi piaci részesedés további növelése, a tényleges bővüléshez, korántsem biztos, hogy elegendő lesz a hagyományos szegmensekben erősítenie a Dellnek.

Legfontosabb régiós piacai között tartja számon Magyarországot a Dell, a vállalatnak azonban nincs könnyű dolga a kelet-közép-európai országokban, s így itthon sem.

 David Spruyt a vállalat Kelet-Közép-Európáért felelős értékesítési vezetője a Világgazdaságnak elmondta: a térség IT-piaca jelenleg stagnál, s bár vannak jobban teljesítő országok – elsősorban a FÁK-régióban – hazánk nem tartozik ezek közé. Magyarország esetében azokhoz az általános gondokhoz, amelyek a régió több államára is jellemzőek, mint a hitelpiac gyengélkedése, a belső kereslet hanyatlása, vagy éppen a kedvezőtlen gazdasági kilátások hozzáadódnak még az nehézségei is, így itthon inkább csökken az IT költés.

Bár a társaság számára most kedvező, hogy korábban kevésbé vettek részt a nagy kormányzati tenderekben, hiszen így a cég kevésbé függ az állami megrendelésektől, s több nagy konkurensnél is kisebb forgalomcsökkenést szenvedett el a közelmúltban, a hagyományos piacok szűkülése a Dell teljesítményére is rányomja a bélyegét. A vállalat tavaly közel 110 ezer személyi számítógépet értékesített hazánkban (negyedével többet, mint egy évvel korábban), amiből 86 ezer volt hordozható készülék. A társaság ezzel a laptop szegmensben 20,4 százalékos részesedéssel piacvezetővé vált, míg az asztali gépek esetében 18,2 százalékot hasított ki a piacból, s ezzel a második helyre lépett elő.

Bár a bővülés, ha lassult is még az idei első negyedévben is folytatódott, 2012-ben összességében azonban már nem vár növekedést a vállalat. Borsi Zoltán, a Dell otthoni és kisvállalkozói piacért felelős menedzsere lapunknak jelezte: úgy számolnak, hogy az egyéni felhasználók az idén tizedével kevesebb PC-t vásárolhatnak, mint tavaly, ráadásul a kereslet az olcsóbb termékek irányába tolódott el, s mivel a Dell elsősorban a közép-felső kategóriára koncentrál, ez a tendencia nem kedvez a cégnek. A szakember hozzátette: tovább nehezíti a társaság helyzetét, hogy miután amerikai az anyavállalat, a Dell Emerging Markets (EMEA) Ltd. is dollárban értékesít a magyarországi disztribútoroknak , márpedig a zöldhasú árfolyama az idén átlagosan 10 százalékkal volt magasabb, mint 2011-ben, ami megdrágította a cég termékeit. A PC-eladásokhoz hasonlóan csökken a Dell számára szintén kiemelkedően fontos szerverforgalom is hazánkban, igaz ezen a piacon annyival kedvezőbb a társaság helyzete, hogy részesedésüket várhatóan az idén is növelni tudják.

A kereslet ugyan ezen a területen is az olcsóbb, könnyebben kezelhető készülékek irányába mozdul el, itt azonban az alacsonyabb árkategóriás szegmensben is számos terméke van a Dellnek. A társaság jelenleg egyébként az eladások 26 százalékát ellenőrzi, amivel a piac második legnagyobb szereplője a HP után. Az idei kedvezőtlen trendek ellenére ugyanakkor a Dell vezetése kifejezetten optimista. David Spruyt jelezte: bíznak abban, hogy a hazai IT-piac néhány hónapon belül ismét magára talál. Ebben segíthet a Windows 8 közelmúltbeli piacra dobása, illetve az is, hogy az európai uniós forrásoknak köszönhetően hamarosan várhatóan a kormányzati informatikaieszköz-beszerzés is felpörög Magyarországon, ezt pedig a Dell is meglovagolná. A cégvezetés szerint fontos látni ugyanakkor, hogy a vállalat hagyományos üzletágai, mint a PC- vagy a szerverértékesítés, hosszabb távon nem kecsegtetnek már jelentős mértékű növekedési potenciállal, ezért a Dell is új irányokban keresgél.

Dienes-Oehm Tivadar, a Dell Magyarország sales managere elmondta: az anyacég az elmúlt években számos felvásárlást hajtott végre annak érdekében, hogy kitörjön a PC-gyártó szerepből, s új adatközponti megoldásokkal ésszolgáltatásokkal szélesítse portfólióját. A szakember jelezte: ma már itthon sem egy szegmensre (PC, notebook) kívánnak koncentrálni, komplett (end-to-end) megoldásokkal jelennek meg a piacon, s a jövőben ezek biztosíthatják a cég árbevételének és eredményének dinamikus növekedését. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a cég hagyományos termékeinek (PC, notebook) aránya a teljes árbevételen belül mind globálisan, mind hazánkban jelentősen csökkenhet a következő években. A társaságnál egyébként komoly lehetőséget látnak a saját készülékek munkahelyi használatának (BYOD) elterjedésében,valamint a vállalatok adattárolási igényeinek növekedésében is, ahol komplett adatközponti megoldások(szerver, storage, hálózat) szükségesek, így ezek a területek komoly hangsúlyt kapnak a Dellnél Magyarországon is a közeljövőben.

Jandó Zoltán-->

szerver dell informatika PC
Kapcsolódó cikkek