Cégvilág

Parlagon hever 2 milliárd forint - Még lehet jelentkezni

A GOP 3.3.3. révén 3 milliárdos forrás áll rendelkezésre a magyar vállalkozásoknak, hogy külpiacok felé nyissanak, az eddig beadott 69 pályázat összesen csupán a forrás harmadát éri el.

A Gazdasági Operatív Program 3.3.3-as kiírása mikro-, kis- és középvállalatok külpiaci megjelenéséhez nyújt 3 és 20 millió forint közötti támogatást, 50 százalékos intenzitással. A kiírás éppen fél éve történt meg, a pályázatok pedig már augusztus 1. óta érkezhetnek. Eddig 69 pályázatot nyújtottak be az NFÜ adatai szerint, valamivel több, mint 1 milliárd értékben, az elbíráláson egyelőre egyik sem esett át.

„Tudjuk, hogy a magyar vállalkozások javarésze a túlélésért küzd, vagy legalábbis jelentős mértékben leköti szellemi és anyagi erőforrásaikat a meglévő piacaikon vívott küzdelem, így vélhetőleg nem jut kapacitásuk arra, hogy maguk forduljanak új külpiaci lehetőségek irányába” – vélekedik Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting üzlet- és kereskedelemfejlesztési Kft. ügyvezetője az érdektelenség lehetséges okairól. „Így azonban éppen az egyik legkecsegtetőbb lehetőségről mondanak le, hiszen az minden szempontból ígéretesebb, mint határainkon belül küzdeni.”
 
A GOP 3.3.3-as pályázat kiírásában olvasható paraméterek az éppen futó pályázatok „legpuhábbjai” közé számítanak. Az általános szűrésen túl – mint a 2 lezárt üzleti év, a köztartozásmentes előélet, és a szokásos többi beugró feltétel – 19 további feltételből elegendő 3 pontnak megfelelni, ezzel bizonyítandó a külpiaci orientáció komolyságát. A 19 pont szigorára jellemző, hogy már az is pontot ér, ha legalább van egy félállású olyan munkavállaló a cégben, akinek van valamilyen legalább középfokú nyelvvizsgája. Pont jár azért is, ha volt már valamilyen kamarai rendezvényen a cég képviselője, vagy ha repülőjeggyel tudja igazolni, hogy tett már lépéseket külföldi partner irányába. Ha pedig már annyira felkészült, hogy van némi idegen nyelvű információ a honlapján, vagy készült már valamely termékéről idegen nyelvű brosúra, akkor majdhogynem ideális jelöltnek minősül.

„Mindezek a feltételek jól mutatják, hogy kifejezetten vállalkozásbarát pályázati kiírásról van szó, aki kicsit is komolyan gondolja az exportálást a jövőben, annak szinte kihagyhatatlan, mint korábban a telephely-fejlesztési támogatás” – értékeli a lehetőségeket Füzesi Attila.

Füzesi Attila előrejelzése szerint a legnépszerűbb exportpiacok 2013-ban Kazahsztán és Oroszország lehetnek, saját ügyfélkörük eredményességi mutatói ezekben az országokban kiemelkedőek, különösen építőipar, bútoripar, gépgyártás területén.

GOP Creative Expert Consulting Füzesi Attila
Kapcsolódó cikkek