Cégvilág

Neo FM: amíg per van, nem lesz új rádió

Még megjósolni sem lehet, hogy a tavaly novemberben elhallgató Neo FM frekvenciáján mikor indulhat új országos kereskedelmi rádió. Az idő a Class FM-nek dolgozik

Amióta novemberben elhallgatott a Neo FM, 2 millió fölé nőtt a Class FM átlagos napi hallgatottsága. A GfK és az Ipsos országos rádióhallgatottsági felmérése szerint a második legnépszerűbb Kossuth Rádiónak is csak másfél millió volt a napi elérése, a harmadik Petőfinek pedig mindössze 750 ezer hallgatója akadt. A rivális elnémulása előtt 1 millió 457 ezer volt a Class FM-nél, és 1 millió 414 ezer a Neónál.

A 15 év felettiek 74 százaléka, több mint 6,3 millió ember hallgatott rádiót novemberben egy átlagos napon – derült ki a felmérésből. A vidéki nagyvárosi lakosság körében a Kossuth Rádió hallgatottságban megelőzte a Class FM-et. A budapestiek körében a Class FM volt a legnépszerűbb rádió, több mint 270 ezren hallgatták a fővárosban, míg a Kossuthot majdnem 250 ezren. Budapesten a harmadik helyen a Music FM állt a mintegy 190 ezres hallgatottságával, míg a Juventust 139 ezren, a Petőfi Rádiót 138 ezren, a Klubrádiót 136 ezren, az InfoRádiót pedig 67 ezren hallgatták. A Médiainfó szerint a kereskedelmi szempontból fontosabbnak ítélt 15-49 éves célcsoportban még egyértelműbb a Class előnye: 1,4 millió fölötti napi hallgatótábora csaknem háromszorosa a második helyre került Petőfi 500 ezer körüli elérésének vagy a harmadik helyre szorult Kossuth 450 ezresének.

„A Fővárosi Ítélőtábla a végzésében már kimondta, hogy a hatóság határozatba foglalt következmény érvényesítése nem odázható el a végrehajtás felfüggesztésével, de az ügy érdemében még nem hozott döntést. A Médiatanács a frekvencia hasznosítására vonatkozóan az ügy érdemében született végső és vitathatatlan jogállami döntést követően határoz. Jelenleg az FM1 Zrt. – többek között a Médiatanáccsal szemben fennálló mintegy egymilliárd forintos tartozása miatt – felszámolási eljárás alatt áll” – mondta a Világgazdaságnak Kiricsi Karola, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szóvivője. Hozzátette: a Neo FM-et működtető FM 1 Zrt. a bíróságon megtámadta a Médiatanács 2012. június 20-án meghozott határozatát, amellyel a testület felmondta a rádiót működtető üzleti vállalkozás médiaszolgáltatási szerződését. A Médiatanács ezt megelőzően számos alkalommal próbálta megmenteni a fizetési nehézségekkel küzdő rádiót. Utolsó lehetőségként egy mentőcsomagot dolgozott ki a Neo FM számára, amely kedvező részletfizetési lehetőséget és a 40 millió forintos késedelmi kamat elengedését tartalmazta. „A rádiót üzemeltető vállalkozás tulajdonosai továbbra sem fizettek díjat, nem biztosítottak bankgaranciát, a megállapodásokat nem tartották be és az utolsó mentőcsomaggal sem éltek” – közölte a hatóság.

Kié lesz a rádiós reklámtorta?

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) felmérése szerint 2011-ben a rádiók reklámbevételei 2 százalékkal 4,6 milliárd forintra nőttek 2010-hez képest. Négy rádió, a Class FM, a Juventus, a Magyar Rádió és a Neo FM képviseltette magát a kutatásban. A 2012-es teljes piaci adatok csak 2013 márciusára lesznek hozzáférhetők, de a kreativ.hu becslése szerint az állam listaáron 2,6-2,7 milliárdot költhet el a rádióban, amely minden idők második legnagyobb állami költése lenne a rádiós piacon 2008 után.

Medveczky Mihály vállalkozó, akinek cége, a Dr. M-Media Kft. még július 3-án vásárolta meg az FM1 Zrt. részvényeit öt forintért, korábban lapunknak egyértelművé tette: nem fizeti ki a rádió tartozásait.

A csődvédelmi eljárásban még a tartozások 50 százalékának kifizetését, később ennél kevesebb összeget ajánlott fel a hitelezőknek, ám a felek ezt nem fogadták el. A csődvédelmi eljárás október 30-án egyezség nélkül lezárult, a tulajdonos pedig arra számít, hogy a bíróság hamarosan elrendeli a társaság felszámolását. „Ha ezt elrendelik, már nem is kell tárgyalniuk, hanem majd a felszámoló útján tesznek még előnytelenebb ajánlatot” – mondta. Szerinte egy csődeljárásban nem fordul elő, hogy egy hitelező a teljes hiteléhez hozzájusson, aki ezt gondolja, az az üzleti életben járatlan. A rádió története azonban nem ért véget, mert az interneten folytatta tovább a sugárzást, Neo World Rádió néven. Eleinte a Neo FM korábbi zenei kínálata adta a műsort, de január 1-jétől újraindult az utolsó időszakhoz nagyon hasonló műsor.

Class FM NEO rádió
Kapcsolódó cikkek